U doba kada se za našu pažnju i fokus “bore” razni ekrani, mediji i brendovi, povlastica je nekome pokloniti potpunu prisutnost. Upravo je to odlika dobrih slušatelja, a evo kako i sami možete izbrusiti ovu vještinu.
Vještina slušanja sve je traženija – evo kako je poboljšati u svakoj prilici
Kada znate osobu slušati – zaista slušati, benefiti su obostrani. Svi volimo kada imamo tuđu pažnju dok iznosimo svoje probleme, razmišljanja ili pitanja. Isto tako, slušajući možete puno toga saznati, čak i ono što nije izgovoreno. Stoga ne čudi da se vještina slušanja uči i razvija. Donosimo 5 tipova slušatelja i kako se snalaze u najčešćim razgovorima/situacijama.
Aktivan slušatelj
Kada nekoga slušate svom svojom pažnjom, to pokazujete verbalnom i neverbalnom komunikacijom. Okrenuti ste prema osobi, gledate je u oči, postavljate potpitanja. Za to vrijeme ne radite ništa drugo, već naprosto sjedite/stojite i slušate. Poželjno je i kimanje glavom ili povremeni “aha”, “hmm” kao potvrdu praćenja misli osobe koja priča. Ovo biste trebali prakticirati prilikom svakog razgovora koji vam je važan, a jednako je korisna vještina slušanja u poslovnim i privatnim situacijama.
Kritički slušatelj
Ovaj tip slušatelja poželjan je u razgovorima o temi koja zahtjeva rješenje problema, analizu i donošenje odluka. Također sadrži elemente aktivnog slušanja, a dodatno i “real time” procesuiranje informacija i spremnost na postavljanje relevantnih pitanja kako biste imali sve informacije. Poželjno je zapisivanje važnih stavki i ponavljanje onoga što ste čuli kako ne biste ništa krivo shvatili. Nakon što ste poslušali drugu stranu, očekuje se i da i sami date feedback i doprinos temi razgovora. Najčešće se radi o situacijama vezanim uz posao, ali jednako je primjenjiva i u važnim životnim situacijama poput ostavština, dogovora oko nekretnina, planiranja vjenčanja i slično.
Slušatelj informacija
Ova vještina slušanja obično je vezana uz slušanje raznih edukacija i predavanja ili uvoda u novi posao. Kao i kod kritičkog slušanja, važno je biti spreman postaviti pitanja kako bismo bili sigurni da smo dobro razumjeli. Ne toliko u svrhu feedbacka već daljnjeg razumijevanja teme. Također je važno zapisivanje informacija, a ova vještina bit će korisna i na intervjuima za posao.
Povezano: 5 karakternih osobina koje je dobro pokazati na radnom mjestu
Empatičan slušatelj
Ovakav slušatelj obično se traži u emocionalno teškim situacijama i izazovima, bilo da su vezani za posao ili privatni život. Empatično slušanje tada je od velike važnosti. Ako se nađete u takvoj situaciji, kao osoba koja sluša drugu stranu, važno je pokazati suosjećanje, empatiju, razumijevanje. Pomaže da se stavite u situaciju te osobe te zaista zamislite kako se sigurno osjeća. U tome pomaže i tzv. “efekt ogledala”. To znači da ćete, svojim riječima, prepričati što je osoba rekla, bez vezanja vlastitih emocija ili mišljenja. Najčešće je osobi samo potrebno da je netko sluša bez davanja dodatnih savjeta ili vlastitih stavova. Postavljajte pitanja kako bi još bolje razumjeli situaciju, no budite oprezno ako primijetite da je osobi na nešto teško odgovoriti, tada stanite. Ako sve ovo dobro odradite, pomoći ćete osobi da se zaista osjeća smirenije i kao da je viđena.
Afirmacijski slušatelj
Ovaj, pomalo pasivan tip slušanja, obično je rezerviran za lagane, ugodne razgovore. Poput onoga kada slušate omiljeni podcast ili video i jednostavno klimate glavom i mislite si “da, upravo to”. Ova vještina slušanja nije toliko usmjerena na davanje odgovora koliko jednostavno bivanja uz slušatelja, ohrabrujući ih da nastave s govorom. To ga ne čini manje važnim od bilo kojeg drugog oblika slušanja, baš suprotno! Svatko se osjeća sjajno kada zna da ima punu pažnju govornika koji odobrava ono što osoba govori. To im pomaže da se još više oslobode i osjećaju samopouzdano.