Stres na poslu se može definirati kao štetan fizički i emocionalni odgovor koji se može javiti kada zahtjevi posla ne odgovaraju sposobnostima, izvorima ili potrebama zaposlenika.
Stres na poslu može dovesti do narušena zdravlja ili čak do ozljeda. Koncept stresa na poslu se često brka s izazovom, međutim ti koncepti nisu isti. Izazov nas psihički i fizički potiče te nas motivira na učenje novih vještina i savladavanja našeg posla. Kada postignemo cilj, odnosno zadovoljimo izazov, osjećamo se relaksirano i zadovoljno. Izazov je važan segment za zdrav i produktivan posao. Važnost izazova u našem poslovnom životu se može odnositi na ono kada neki kažu „malo stresa ti neće naškoditi“.
Što kada izazovi prerastu u poslovne zahtjeve?
Kada izazovi prerastu u zahtjeve koje mi ne možemo zadovoljiti, relaksiranost se pretvara u iscrpljenost i osjećaj zadovoljstva se pretvara u osjećaj stresa. Posljedično tome, postajemo podložni oboljenjima, ozljedama i neučinkovitoj provedbi radnih zadataka. Dakle, stres na poslu se javlja kada zahtjevi posla ne odgovaraju sposobnostima, izvorima ili potrebama zaposlenika.
Utjecaj stresa na zdravlje
U proteklih 20 godina mnoge studije su istraživale povezanost stresa na poslu i prisustvo raznih simptoma. Poremećaji raspoloženja, poteškoće sa spavanjem, bolovi u trbuhu, glavobolje, narušeni prijateljski, kao i obiteljski odnosi, primjeri su problema vezanih uz stres. Ovi problemi se brzo razvijaju i često su se pojavljivali u spomenutim istraživanjima. Navedene rane simptome stresa na poslu je obično lako prepoznati. Međutim, utjecaj stresa na kronične bolesti je teže uočiti iz razloga što se kronične bolesti razvijaju duži vremenski period te su podložne utjecaju mnogih faktora, a ne samo stresa. Bez obzira, dokazi su pokazali da stres ima važnu ulogu kod nekoliko vrsta kroničnih oboljenja posebice kardiovaskularnih bolesti, poremećaja mišićno-koštanog sustava te psiholoških problema.
Kako poslodavac može prevenirati stres na poslu?
- Provjerite jesu li zahtjevi posla u suglasju sa sposobnostima i izvorima zaposlenika.
- Oblikujte posao na način da pruži smisao, stimulaciju i priliku zaposlenicima da primijene svoje vještine.
- Jasno definirajte uloge i odgovornosti zaposlenika.
- Pružite zaposlenicima priliku da sudjeluju u donošenju odluka i akcijama koji se tiču njihovog posla.
- Unaprijedite komunikaciju – smanjite nesigurnost u pogledu razvoja karijere i prosperiteta u budućnosti.
- Osigurajte mogućnosti za socijalnu interakciju među zaposlenicima.
- Uspostavite raspored smjena koji je kompatibilan sa zahtjevima i odgovornostima izvan posla.
Povezano: Kako drugima reći NE