Obitelj predstavlja prvu i najvažniju okolinu u kojoj pojedinac uči. U obitelji se uči vrednovati sebe i druge, izražavati emocije na prikladan način te kako zadovoljiti potrebe. Iz obitelji se nose temelji za budući život svakoga pojedinca, no treba imati na umu da su i obitelji podložne promjenama.
Današnje obitelji mogu biti potpune, nepotpune, samohrane, udomiteljske, posvojiteljske itd., ali sve imaju isti zadatak – pružiti pojedincu pravilnu podlogu za psihofizički razvoj.
“Suvremeno” djetinjstvo
Djetinjstvo je posebno važno razdoblje u životu svakoga pojedinca.
Biti dijete u suvremenom društvu nešto je drugačije od djetinjstva kakvo je bilo prije. Ono što je ostalo isto je potreba za ljubavlju, sigurnošću, uvažavanjem, prihvaćanjem, povjerenjem, igrom i slobodom. Ono što se promijenilo je tehnologija i okolina u kojoj dijete odrasta – društvo.
Istina je da su današnja djeca češće izložena medijima i svoje slobodno vrijeme provode pred malim ekranima, manje su aktivna nego njihovi roditelji u toj dobi. Suvremeni način života doveo je do toga da roditelji često život usmjeravaju prema karijeri i poslu, a manje su posvećeni obiteljskom životu.
Međutim primarna funkcija obitelji se nije promijenila. Funkcija je obitelji da štiti, socijalizira i podiže djecu. Kada je komunikacija u obitelji otvorena i jasna, komuniciranje je uspješno. Disfunkcija obitelji može proizići iz načina života. Stres je čest uzrok zanemarivanja potreba pojedinaca te se nerijetko uz stres kao posljedice vežu zlostavljanja članova obitelji i ovisnost o drogama. U takvim je situacijama potrebno uključiti stručne osobe koje će pomoći obitelji ili posredovati u rješavanju problema.
Zdrava komunikacija
Kada je komunikacija u obitelji jasna i poticajna, tada možemo govoriti o zdravoj komunikaciji. Zdrava komunikacija pomaže obitelji da izvrše sve funkcije, da zadovolje potrebe pojedinaca i da ostvari svoje ciljeve.
O komunikaciji treba voditi računa jer djeca oponašaju ono što vide od roditelja, a tako i model komuniciranja. Sve što govorimo i sve što činimo vide svi članovi naše obitelji, posebno djeca. Stoga je važno zapamtiti da naša komunikacija odgaja, a naš odgoj komunicira.
Seneca je zapisao: „ Tijelo je produžetak duše.“ Što znači kako i neverbalna komunikacija govori o našemu unutarnjemu stanju. Sve što gestama pokažemo itekako je komuniciranje koje drugima jasno daje do znanja kako se osjećamo i što mislimo. Djeca vrlo lako iščitaju znakove neverbalne komunikacije. Vrlo lako uoče krutost i zatvorenost u komunikaciji te takva djeca imaju malo samostalnosti i slobode za ponašanje po vlastitoj želji.
Ako su roditelji ti koji kritiziraju, moraliziraju ili ispravljaju dječje ponašanje, djeca će zataškavati emocije i prestat će imati povjerenje u članove obitelji. Nerijetko se događa da roditelji koji kritiziraju dijete, ne dopuštaju im slobodu mišljenja i govora očekuju da im djeca budu dobri i uspješni ljudi, a zaboravljaju da djeca uče po modelu. Najbolji i prvi model koji će djeca oponašati su sami roditelji. Stoga je vrlo važno od rođenja stvarati zdrave odnose i poticati otvoren model komunikacije. Samo kada smo otvoreni možemo očekivati i da će djeca biti otvorena za komunikaciju i izražavanje emocija koje je važno za zdrav psihofizički i senzorni razvoj pojedinca.
Deset fraza kojima bi se roditelji trebali koristiti svakodnevno su:
- Bravo!
- Hvala ti!
- To je lijepo!
- Molim te!
- Oprosti!
- Pričaj mi o tome!
- Može zagrljaj?
- Idemo zajedno!
- Tu sam za tebe!
- Volim te!
Što sve odgovorni roditelji trebaju činiti?
- Informirati svoje dijete o njihovim pravima i obvezama.
- Dogovoriti pravila ponašanja s djecom i pridržavati se ih.
- Omogućiti djeci okolinu u kojoj će dijete moći zadovoljiti svoje potrebe.
- Biti podrška djeci i u trenutcima kada je dječje ponašanje izvan prihvatljivoga, te ih učiti moralnim vrednotama.
- Roditelji ne bi trebali kritizirati i uspoređivati dijete s drugom djecom.
- Trebaju znati s kime s njihovo dijete druži.
- Informirati se o uspjehu u školi.
- Učiti vještine nenasilnoga rješavanja problema.
- Naučiti slušati svoje dijete.
- Odvojiti vrijeme samo za svoje dijete.
Autorica: Marta Pajdl, mag. prim. educ.
Preneseno iz časopisa Dijete&Roditelj