U današnjem poslovnom svijetu, gdje se čini da svi grabe za svakom prilikom kao da je posljednja, lako je zaboraviti na jednu važnu stvar – sustav vrijednosti. Da, lijepo je kad se prate brojke, ali što vrijedi svaki euro ako se na kraju dana osjećamo kao da smo sklopili pakt s vragom?
Kad novac nije sve, ponekad ni blizu svemu
Zamislite situaciju: na vidiku je velika poslovna prilika koja obećava dobar profit i solidnu bazu novih klijenata. Super, zar ne? Eh, sad dolazi kvaka. Nedavno sam dobila ponudu za suradnju sa ženom koja već ima mrežu klijenata i dosta iskustva. Po svemu sudeći, prihvaćanje te suradnje značilo bi lijepu zaradu i potencijal za širenje posla. Ali – i uvijek postoji to „ali” – nakon nekoliko razgovora kroz tekst i video poziv, osjetila sam da naši sustavi vrijednosti jednostavno ne idu ruku pod ruku.
Da, znam da će neki reći “Ali zašto nisi prešla preko toga? Novac je novac!” No, iskreno, takav pristup je kao da trgujete svojom osobnošću na crnom tržištu – skupo se plaća, ali se brzo pokvari. Njezin način rada nije bio u skladu s mojim standardima, i morala sam reći: “Ne, hvala!”
Važno je graditi posao (i povjerenje) kroz vrijednosti
Kada vodite posao, ne radi se samo o prodaji proizvoda ili usluge. Radi se o gradnji povjerenja. Kad imate jasan sustav vrijednosti, automatski privlačite ljude koji cijene to što jeste. Ljudi cijene autentičnost, osobito u vremenu kad je sve postalo nekako “copy-paste” – sve izgleda isto, ali svi traže ono nešto stvarno. Dugoročno, klijenti i suradnici s kojima dijelite iste vrijednosti donose vam ne samo profit, nego i osjećaj da ste na pravom putu.
Kada reći „Ne, hvala” postane najbolja odluka
Vratimo se na moju situaciju. Priznajem, pomisao na zaradu bila je privlačna, ali mi je bilo još privlačnije da ne završim kao netko tko prodaje svoje principe za brzi profit. Rekla sam samoj sebi: „Nisam tako očajna!” Ako bih prihvatila tu suradnju, riskirala bih da unesem negativnu energiju u poslovanje, a to bi me prije ili kasnije počelo nagrizati.
Zdrav razum iznad brzih prilika
Jedna stvar koju sam naučila u životu jest da dobre prilike uvijek naiđu, a rijetko koja će vrijediti ako ih gradim na nečemu što mi ne odgovara. Dobar klijent ili poslovni partner je onaj s kojim se mogu razumjeti na više razina, a ne samo na onoj „koliko ćemo zaraditi”. Kad se poslovanje temelji na zajedničkim vrijednostima, svi su opušteniji, suradnja je produktivnija, i zapravo – svi se osjećamo ugodnije u tom „poslovnom braku”.
Povezano: Pomoć ili uvaljivanje – Razbijanje mitova o online prodaji i altruizmu
Zaključak: Nije svaka prilika prava prilika i hvala na tome!
Nisam rekla “ne” samo toj jednoj suradnici; rekla sam “da” svojoj budućnosti u kojoj se držim svojih načela. I što je najbolje, mirnije spavam, jer znam da ne moram svaki dan balansirati između zarade i integriteta.
Dakle, ako se nađete u sličnoj situaciji, sjetite se: nije svaki klijent dobar klijent i nije svaki profit vrijedan truda. Zadržavajući svoje principe i integritet, osiguravamo si ne samo poslovni uspjeh, nego i unutarnji mir. Jer, zaraditi možemo uvijek, ali pronaći mir koji nas noću neće vući za rukav… e, to nema cijenu.
Autorica: Maja Bilušić