Što je to preuokviravanje ili njegova engleska inačica reframing? Čemu služi? Može li mi i kako pomoći u svakodnevnoj komunikaciji?
Za one koji za pojam preuokviravanje prvi put čuju i za one koji su čuli, no ne znaju što je to, odgovor bi bio vrlo jednostavan, a to je – ono što već jeste može poprimiti drugačiji oblik. Svaka rečenica u kojoj je odabran ključni pojam može mijenjati informaciju.
Tako na primjer:
SUNCE je planet. Može postati niz sljedećih informacija.
SUNCE nam daje toplinu.
Bez SUNCA nema života.
Najveći planet u Galaksiji je SUNCE.
Ako se ne zaštitimo, SUNCE nam može ostaviti opekline na koži.
Ključno je u ovim primjerima da svaka rečenica na nas ostavlja drugačiji dojam i stvara drugačije razmišljanje, pa i emociju. Tako ćemo stvoriti i drugačije stavove, odluke i ponašanja.
Rečenice možemo izgovarati te njima okupljati istomišljenike ili one suprotnog mišljenja. Rečenice možemo pročitati ili slušati te odlučiti je li to dio našeg razmišljanja ili nije. Možemo se i radi njih posvađati. Ovo su samo neke od posljedica koje dolaze nakon takvih informacija.
Promjena
Ako naglas pročitamo rečenicu “Nemam dovoljno vremena da bi se posvetila SLIKANJU”, onda isto tako u toj rečenici čujemo sve moguće informacije i oblike, a to su:
- Nemam vremena za tu aktivnost, ali imam vremena za neku drugu aktivnost. Ili…
- Imam vremena za SLIKANJE, no nemam ga onoliko dovoljno kako bi mu se u potpunosti posvetila. Ili…
- Da bi pronašla dovoljno vremena i u potpunosti se posvetila SLIKANJU moram neke druge aktivnosti iz svog života ili eliminirati ili neke skratiti. Ili…
- Ako nemam dovoljno vremena možda nemam dovoljno interesa sada u ovom trenutku. Ili…
- Sada nemam dovoljno vremena u ovoj situaciji za SLIKANJE što ne znači da ga neću imati u nekom drugom periodu. Ili…
- Ako je moja želja za SLIKANJEM velika, pronaći ću vrijeme i za to. Ili…
- Imam dovoljno želje, resursa da bih mogla SLIKATI, no nemam dovoljno vremena sada, danas, u ovom tjednu, u ovom mjesecu, u ovoj godini.
U svim mogućim definicijama mog odnosa spram neke situacije, neke osobe, nekog odnosa, nekog posla mogu sebi pomoći da shvatim kako jednu situaciju ne trebam i nije dobro gledati samo iz jedne pozicije, a to mi može pomoći da nađem rješenje svog momentalnog problema.
To mi može pomoći da i nekome drugome na drugačiji način mogu objasniti nešto što on sada ne shvaća, ali bi mogao u drugačijem obliku, zato mijenjam rečenice.
Stoga, možemo zaključiti kako preuokviravanje može promijeniti naš život.
Činjenice vs značenje
Preuokviravanje je poželjno koristiti u svakodnevnoj situaciji kako bi nas se bolje razumjelo ili razumjelo na pravilan način. Radeći s djecom, ali i odraslima uočavam kako djeca mnogo brže mogu shvatiti što je preuokviravanje, kako se ono radi i kako funkcionira. Kod odraslih to ide malo teže, a kako bi shvatili, potreban je duži vremenski period.
Idemo testirati činjenice naspram značenja. Kada pogledamo neki prizor kroz prozor ili neku fotografiju, pokušajmo navoditi samo ono što vidimo. To su činjenice.
Ako vidim drvo koje ide lijevo desno onda su to činjenica, a ako navedem da drvo koje vidim se ljulja jer vani puše vjetar onda je to već moja interpretacija onoga što ja vidim. Ako vidim osobu koja je digla jednu ruku s ispruženim kažiprstom, onda su to činjenice, no ako kažem da vidim osobu koja nekoga kori ili upozorava na nešto, onda je to moja interpretacija onog što vidim.
Sve što vidimo, živo i neživo, su objekti. Jednako tako, i druge osobe vide nas, te neke druge žive i nežive stvari kao objekte, a tim objektima pridaju određeno značenje. Objekti su činjenice, a značenje je naša osobna interpretacija viđenog.
Kada se vratimo na rečenicu u tekstu da nemamo dovoljno vremena za slikanje, onda slikanje i vrijeme su činjenice, a neimaština dovoljnog vremena je naša interpretacija.
Trebamo biti sigurni i znati što su činjenice, a što su interpretacije
Upravo tu interpretaciju mi možemo mijenjati na različite načine dok činjenice ne, one su takve kakve jesu. Samo trebamo biti sigurni i znati što su činjenice, a što su interpretacije. Znamo upasti u svoje vlastite zamke da ono što vjerno pričamo i vjerujemo da to počinjemo smatrati činjenicama. Budimo tu oprezni.
I zato nam je sada jasno zašto djeca puno prije mogu usvojiti kako se radi preuokviravanje jer nisu toliko vezane za vlastitu interpretaciju. Tako se činjenicama mogu pravilno poigrati kako bi one zauzele drugačije značenje, odnosno interpretacije.
Ako vidim macu koja mi se približava i svojom glavicom dodiruje moju nogu, onda su to činjenice. Ali ako kažem da mi maca zahvaljuje jer sam joj dala jesti, onda su to moje vlastite interpretacije tih činjenica.
One mogu biti točne, ali isto tako mogu biti i netočne.
Uvjerenja i interpretacije
Sve što smo interpretirali na temelju činjenica koje smo vidjeli, čuli, osjetili možemo usvojiti kao našu formulu života. To mogu postati naša uvjerenja po kojima možemo živjeti i određivati neke sljedeće interpretacije.
Naravno da od interpretacija ne možemo pobjeći jer smo emotivna, društvena i misaona bića. No, ne trebamo ih se tvrdo držati, već ih svjesno možemo mijenjati. Kod drugih osoba možemo postavljajući pitanja pomoći sebi da ih razumijemo ili tim istim pitanjima pomoći njima kako bi sebe bolje razumjeli ili riješili neki svoj osobni problem.
Što prije shvatimo da činjenice nemaju nikakvu vezu s interpretacijom, kao što ni interpretacija s činjenicama, već su to dva zasebna pola i da možemo svoju interpretaciju uvijek promijeniti, postat ćemo fleksibilniji i manje strogi prema sebi i drugima.
Sada znamo kako nam preuokviravanje pomaže da živimo boljim i lakšim životom.
Vježbajmo, vježbajmo, vježbajmo
Najbolja vježba koju zadajem djeci i odraslima s kojima radim je slušati i hvatati tjedan dana tuđe rečenice. Kad ih uhvatimo, idemo ih preuokviriti. Možemo se direktno obratiti toj osobi, a možemo za vježbu i zapisati, pa ćemo se lakše sjetiti nekog primjera. Oni koji su dokučili dobrobiti ove vježbe, shvatili su da se ovom vježbicom potiče ono što vas mnogi uče, ali i teško da vas nauče, a zove se aktivno slušanje. Pecajte jer pecati možete samo aktivnim slušanjem.
Kako ćete aktivno slušati druge, tako ćete i aktivno početi slušati sami sebe. Uhvatit ćete svoje destruktivne, ali i one vrlo motivirajuće misli. Moći ćete smanjiti destrukciju i povećati aktivnost, volju i motivaciju.
Evo nekih primjera koje su djeca uhvatila:
- Tata kaže: “Ajme što sam se danas naradio spremajući garažu u kojoj je bilo smeća preko glave. Dijete je preuokvirilo tatinu rečenicu: “Super tata, sad ćemo imati pospremljenu garažu i znat ćemo gdje što stoji.“
- Mama: “Danas sam cijeli dan u kući, već sam luda, nisam ni nos vani provirila.“ Dijete: “Hvala ti mama što si bila s nama danas cijeli dan, sutra si zavrijedila biti vani u prirodi.“
Želim vam ugodan dan i puno aktivnog slušanja i preuokviravanja. Svoje primjere i pitanja možete mi poslati, pa možemo još razgovarati o ovoj prekrasnoj i vrlo suvremenoj temi.
Ovu kolumnu možeš poslušati u audio obliku KLIKNI.