Ako imate poslovnu ideju i želite uspjeti, trebate se istaknuti u gomili tako da, za početak, imate kreativno rješenje koje donosi bolje i jednostavnije rješenje nekog problema za povoljniju cijenu.
Promjene na globalnoj poslovnoj sceni nikad nisu bile brže i dramatičnije nego danas. A sve će se još ubrzavati i radikalizirati. Zato vlastitu ideju treba odmah realizirati, a trend iz bijeloga svijeta što prije preslikati i inovirati. Pritom bi to rješenje trebalo biti ‘mobile first’. Uz pametni telefon, u središtu svih novih rješenja je korisnik koji traži lakše i brže iskustvo te što kvalitetniji proizvod.
Ovo su poslovni modeli koji cvjetaju:
Trend ‘pick-your-own’
Sve je rašireniji trend u svijetu i kupnja hrane, voća i povrća izravno s polja. Umjesto da ide u trgovinu ili na tržnicu, kupac sam bira i bere proizvode koje želi ondje gdje rastu. Taj trend posebno je izražen u velikim gradovima, pa u njima raste ponuda takvih polja, odnosno vrtova. Potražnju najviše potiču milenijci koji žele zdravu, organsku hranu.
E-trgovina
Offer Up jedna je od vodećih tvrtki koje nastoje olakšati lokalnu kupnju i prodaju različitih proizvoda s pomoću mobilne aplikacije. Korisnik pametnim telefonom fotografira proizvod koji želi prodati i predstavi ga potencijalnim kupcima koji se filtriraju prema lokaciji. Kupoprodaja se obično obavlja uživo. Aplikacija nudi mogućnost nadmetanja u ponudi cijena, profile prodavača i druge funkcionalnosti. Slične su aplikacije koje bilježe velike stope rasta Letgo, vintage.com itd. Raise se koncentrirao na tržište darovnih kartica na kojem te kartice možete kupovati na popustu, razmjenjivati ih ili prodavati. Dok je tržište darovnih kartica u padu, njihova online prodaja/razmjena raste golemih 25 posto. Beepi pak jednostavno, sigurno i transparentno povezuje prodavače i kupce rabljenih automobila. Thumbtack funkcionira kao obrnuti oglasnik: umjesto da poslodavac izbacuje oglas u kojemu raspisuje natječaj, u njemu lokalni profesionalci ističu svoje kvalitete i nude usluge onomu tko je zainteresiran.
Zanatska proizvodnja
Milenijci i hipsteri snažno guraju potražnju za tzv. zanatskim proizvodima (eng. craft), odnosno onima koji su različiti od industrijskih i masovnih. U prvom je planu kvaliteta za koju su spremni platiti više. U svijetu, a u posljednje vrijeme i kod nas, tržište osvajaju zanatsko pivo koje se proizvodi u malim lokalnim pivovara, specijalitetna (eng. specialty) kava iz lokalnih pržionica, zdrava organska hrana od lokalnih proizvođača, male originalne prodavaonice i sl.
Financije
Posljednjih su godina trend i tzv. fintech-tvrtke koje s pomoću tehnologije čine financijske usluge djelotvornijima i tako prividno ruše monopol koji su u tom sektoru do sada držale banke. Na krilima novih zakona razvilo se mnogo zanimljivih startup-tvrtki. Npr. Monese će vam s pomoću mobilne aplikacije kojom fotografirate svoju putovnicu i lice u roku od jednoga sata otvoriti bankovni račun u Velikoj Britaniji i izdati debitnu karticu Visa, a da nećete morati otići u banku. Transferwise tvrtkama štedi na troškovima konverzije valuta i prekograničnoga prijenosa novca, Funding Circle na načelu ‘crowdfundinga’ prikuplja novac i daje kratkoročne kredite tvrtkama, što je do sada bilo nezamislivo bez banke. Ipak, to ne znači da su te tvrtke zamjena za banke, nego samo dopuna.
Dostava hrane
Njujorški startup Blue Apron pokrenuo je novi način prodaje i dostave hrane u kojemu se ne naručuje roba, nego jelo koje se želi skuhati. U kutiji se dobiju recept i svježe namirnice u točnim količinama potrebnima za recept. Blue Apron strelovito brzo raste, lani je prikupio 135 milijuna dolara ulaganja i njegova je vrijednost procijenjena na dvije milijarde dolara. Ubrzo je slijedila eksplozija sličnih servisa među kojima su Plated, Hello Fresh i slični, koji također prikupljaju desetke milijuna dolara u početnim rundama financiranja. Osim tog načina dostave hrane hit je dostava hrane iz poznatih restorana koji dosad nisu imali dostavu hrane i/ili vrhunskih restorana. Na vrhu su toga vala startup-tvrtke DoorDash, GrabHub, Caviar, Deliveroo itd.
Matilda Bačelić, Luka Fišić
Preneseno s Liderovog portala