Patrizia Donà je modna dizajnerica i vizualna umjetnica talijansko-hrvatskog porijekla. Osmislila je unikatnu artističku kolekciju torbi u koju su ugrađeni dijelovi starih Remington pisaćih strojeva.
Naklonost i poštovanje prema ručnom radu i osjećaj za lijepo počela je razvijati još u djetinjstvu promatrajući umjetnička djela Venecije i otoka Murana na kojemu je ljeti boravila u očevoj rodnoj kući.
Diplomirala je na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, smjer Povijest umjetnosti i etnologija. Po završetku studija upisuje studij Modnog dizajna na Willem de Kooning Academie u Rotterdamu. Diplomirala je Cum Laude, 2006., a završna kolekcija “Souvenirs d’ Enfance” nominirana je za nagradu akademije Drempelprijs.
Za vrijeme i kratko nakon studija radila je kod belgijskih dizajnera A.F. Vandevorst u Antwerpenu te kao stilist na njihovim revijama u Parizu. Godine 2012. pokreće vlastiti dizajnerski brend Laboratorio Donà.
Radove je izlagala u brojnim galerijama, muzejima i na festivalima. Dobitnica je više nagrada: Platinum A’ Design Award 2020, ZDW Award 2020, Elle Style Award za najboljeg dizajnera accessoriesa 2014., Nagrada HDD-a u sekciji modnog dizajna 2014., Nagrada 43. Zagrebačkog Salona 2009.
Je li školovanje u Zagrebu i Rotterdamu te rad u uglednom belgijskom ateljeu A.F. Vandevorst odredio Vaš daljnji put ili ste oduvijek znali što točno želite?
Patrizia: Rekla bih da se baza za moj kreativni rad, današnje dizajnerske proizvode, formirala još u mom djetinjstvu. Budući da moj otac dolazi s otoka Murano (Venezia), ljeta smo provodili u njegovoj rodnoj kući u čijem sklopu je bila i obiteljska radionica za izradu venecijanskih lustera od kristala. Sjećam se kako smo mama i ja svakodnevno skitale po Veneciji obilazeći palače, muzeje i male obrtničke radnje koje su nudile čudesne rukotvorine najfinije (minuciozne) izrade: od maski, porculanskih lutaka do svilenih haljina i finih kožnih cipela…
Gledajući sve to počela sam osjećati veliku naklonost i poštovanje prema ručnom radu i razvijati osjećaj za lijepo. Kasnije su studij Povijest umjetnosti u Zagrebu i Modnog dizajna u Rotterdamu proizašli kao neka prirodna posljedica, nastavak onog što sam počela njegovati u djetinjstvu.
Nakon završenog studija modnog dizajna, diplomirala sam Cum Laude 2006., a prvo radno iskustvo bilo je kod belgijskog modnog dvojca A.F. Vandevorst. Tamo sam iskusila zbilju modnog svijeta… brzinu, sjaj, ali i veliko odricanje kojom se rade i predstavljaju kolekcije na revijama u Parizu. Shvatila sam da je potrebna velika disciplina, fokus i potpuna posvećenost tome što radiš da bi uspio i održao se na profesionalnom međunarodnom modnom tržištu.
Kolekcije torbi su uistinu jako zanimljive, nekonvencionalne. Rekla bih da je riječ o umjetničkim djelima. Kako je nastala ideja o upotrebi tipki starih pisaćih strojeva u kreiranju kolekcija?
Patrizia: Slučajno, ili je to ipak bilo zapisano negdje „gore“. U Rotterdamu sam na sajmu antikviteta kupila staru „Remingtonku“, bez namjere da išta od nje napravim. Stajala je mjesecima na polici, a onda sam ju jednog dana krenula proučavati, njezin kompleksni mehanizam me fascinirao. Rastavila sam je na dijelove i rekonstruirala je, ugradivši poluge s tipkicama (cijelu tipkovnicu) u kožnu torbu. Ta prva torba predstavljena je bila na Amsterdam Fashion Week-u i odmah se prodala.
To me potaklo da dizajniram kolekciju unikatnih torbi pod nazivom „Hommage a Remington“ koja je na 43. Zagrebačkom Salonu osvojila nagradu. Ti prvi primjerci bili su djela umjetničkog dizajna, primarno izložbeni eksponati iz kojih se kasnije razvila linija „Qwerty collection“, kolekcija nosivih, funkcionalnih torbi koje po mojim nacrtima izrađuju vrsni majstori kožne galanterije. Naziv kolekcije „Qwerty“ poveznica je svim pisaćim strojevima, a odnosi se na najstariji predložak tipkovnice kojeg je osmislio Sholes 1873.
Dobitnica ste više inozemnih nagrada za dizajn, izlagali ste na brojnim izložbama. Je li proizvod prepoznat na domaćem i inozemnom tržištu?
Patrizia: Do sada sam dobila pet nagrada, posebno sam ponosna na prestižnu Platinum A’ Design Award 2020 za kolekciju „Qwerty Elemental“. Torbe iz te kolekcije namijenjene su suvremenoj ženi koja je samosvjesna i usudi se biti svoja. Torbe se mogu koristiti za poslovne prilike, u svakodnevnoj dinamici, ali i za večernje izlaske uz svečaniji „outfit“. Torbe se prodaju dobro u Hrvatskoj, ali su isto tako tražene i na inozemnom tržištu.
Kako teče proces izrade torbi? Spomenuli ste da imate vlastitu proizvodnju dijelova tipki, a u izradi torbi sudjeluje i ugledni hrvatski proizvođač kožnih torbi, tvrtka Galko?
Patrizia: Detalji su ono što ove torbe čine posebnim. Svi metalni dijelovi, kao i tipkice, izrađuju se u raznim obrtničkim radnjama po mojim idejama – nacrtima. Na prvih stotinjak torbi ugrađene su bile originalne tipke sa starih pisaćih strojeva, no kako je potražnja za „Remingtonkama“ rasla, odlučila sam pokrenuti vlastitu proizvodnju tipkica… i to je bila prava avantura. Mjesecima sam tražila majstora – alatničara koji bi izradio alat za proizvodnju tipki, većina me odbila, govoreći da je to prezahtjevno i preskupo, ali ja sam bila uporna i konačno uspjela naći starog majstora koji je rekao da je to za njega izazov i uspio je izraditi alat za ručno štancanje metalnog ringa tipke.
Od 2013. imam vlastitu proizvodnju tipki koje su sastavni dio svake torbe. U 2015. započela sam suradnju s proizvođačem Galko u čijem se proizvodnom pogonu izrađuje „Qwerty Elemental“, linija torbi namijenjena za svakodnevnu uporabu. Tvornica Galko opremljena je suvremenim strojevima za izradu kožne galanterije i vrši usluge krojenja i šivanja na visokokvalitetnoj razini. Druge dvije linije „Qwerty Limited“ i „Qwerty Unique“, koje su kompleksnije, u potpunosti su ručno izrađene u Italiji, a rade se u malim serijama.
Što najviše volite u poslu kojim se bavite? Koji su najveći izazovi?
Patrizia: Volim dizajniranje, rad na formi, a najviše volim tehničke izazove. Moje torbe, naročito unikati, posjeduju skulpturalnu kvalitetu. Volim tražiti rješenja za naizgled nespojive materijale, a najviše pažnje posvećujem detaljima od metala koji se izrađuju najčešće od inoxa u raznim obrtničkim radionicama. Jedan od većih izazova je i nabava kvalitetne kože, koju uglavnom nabavljam iz „conceria“, naziv za tvornice kože u Italiji.
Tko je Vaš uzor?
Patrizia: Od modnih brendova to su Loewe i Givenchy.
Na što ste osobito ponosni?
Patrizia: Ponosna sam što se unatoč brojnim preprekama nikad nisam odrekla svog sna. Oduvijek sam vjerovala u to što radim. Moja je želja svijetu ponuditi najbolje od sebe – kvalitetan proizvod koji sam „brusila“ velikom predanošću do najmanjeg detalja. U moje proizvode utkano je cijelo moje biće, emocije i najsretnija sam kad kod žena probudim tu emociju.
Vaše viđenje suvremene žene?
Patrizia: Sasvim je u redu da su žene danas visoko obrazovane, da teže imati vlastitu karijeru, da su poduzetnice. No mislim da su žene zatomile svoju „animu“, a to je onaj ženski, intuitivni dio koji priopćava glas unutarnjeg svijeta – za sebe, za svoje muževe i za društvo.
Kako volite provoditi slobodno vrijeme?
Patrizia: Volim čitati, duge šetnje u prirodi, družiti se s prijateljima, radim yogu…
S koje tri riječi bi Vas opisali prijatelji?
Patrizia: Kreativna, posebna i pouzdana prijateljica.
Koliko je po Vama novac presudan za sreću?
Patrizia: Volim imati novaca, on je jedan od činitelja koji mi daje psihološki mir i sigurnost. Novac pruža slobodu od brige za egzistenciju. Živimo u materijalnom svijetu i lijepo kad sebi i drugima možeš priuštiti ono što ti pruža zadovoljstvo, a meni su to: ulaganje u vlastiti rad, putovanja, lijepe stvari…
Omiljeni citat?
Patrizia: “Život je ili hrabra avantura ili ništa.” Helen Keller
Pripremila: Marijana Glavaš