Prošle godine primila sam poziv nirnberškog sajma da se pridružim međunarodnoj ekipi novinara na press konferenciji za sajam Chillventa, održanoj u Milanu. Uz bogat program, organizatori su nam pripremili i nezaboravan posjet veličanstvenom Muzeju violina u Cremoni.
Nakon dvosatne vožnje iz užurbanog i živopisnog Milana, stigli smo u pitoresknu Cremonu – gradić s manje od 72.000 stanovnika, koji osvaja svojom ležernošću već na prvi korak.
Cremona ima impresivnu glazbenu povijest. U 16. stoljeću postaje poznata kao središte ručne proizvodnje glazbenih instrumenata, posebno violina. Ovu tradiciju započela je obitelj Amati. Kasnije su im se pridružili vrhunski majstori poput Guarnerija i Stradivarija. Njihova djela i danas se smatraju vrhuncem umijeća izrade gudačkih instrumenata. Cremona je i dalje poznata po proizvodnji vrhunskih instrumenata. Nigdje drugdje u svijetu ne može se naći tako važna i bogata zbirka gudačkih instrumenata kao u Muzeju violina.
Ovaj muzej smješten je u zgradi Palazzo dell’Arte, izgrađenoj prema nacrtima arhitekta Carla Cocchia 1941. godine. Zahvaljujući velikodušnoj donaciji Fondacije Arvedi Buschini, zgrada je 2012. obnovljena u modernom stilu pod vodstvom dizajnera i arhitekata Giorgia Palùa i Michelea Bianchija. Time je ovaj prostor dobio novo ruho koje istovremeno poštuje tradiciju i odiše suvremenošću.
Rani koraci razvoja violine
Na početku obilaska muzeja, prikazani su rani koraci razvoja violine kao instrumenta i njeno širenje iz sjeverne Italije prema europskim dvorovima, osobito u Francusku tijekom vladavine Katarine Medici. Slijedi fascinantan prikaz majstorske radionice, gdje su detaljno opisani svi koraci izrade violine. Od pažljivog odabira i obrade drva do finalnog instrumenta. Time se posjetitelji mogu upoznati s preciznošću i umjetničkom vizijom potrebnom za izradu ovog kultnog instrumenta.
U muzeju postoji soba za slušanje gdje u ugodnoj atmosferi možete sjesti i na stropu prostorije pogledati i poslušati najbolje isječke violinskih koncerata 20. stoljeća koje su izvodili vrsni violinisti današnjice.
Tradicija izrade violina u Cremoni
Tradiciju izrade violina u Cremoni započeo je Andrea Amati. Njegova obitelj dugi niz godina zadržala je vodeću ulogu u ovom zanatu. Situacija se promijenila pojavom Antonia Stradivarija, čiji nas izvanredan talent i danas ostavlja bez daha. U vrijeme Stradivarijevog djelovanja u Cremoni su se izradom violina bavile još dvije ugledne obitelji – Guarneri i Rugeri.
Prema procjeni The Hills Violin Shopa, Stradivari je tijekom svog života izradio oko 1116 instrumenata, od čega 960 violina. Vjeruje se da je do danas sačuvano približno 650 njegovih instrumenata, uključujući između 450 i 512 violina. Stradivarijevi prvi radovi obilježeni su eksperimentiranjem. Stručnjaci njegove rane instrumente smatraju manje kvalitetnima od onih iz kasnijeg razdoblja, kada je već usavršio i učvrstio svoj prepoznatljiv stil izrade.
Muzej violina
Najvažniji instrumenti koje su izradili vrhunski kremonski majstori violina danas su u vlasništvu grada Cremone i izloženi u Muzeju violina. Među njima se ističe vrijedna zbirka glazbala Stradivarija, Amatija i Guarnerija.
Muzej violina također čuva bogatu kolekciju Stradivarijevih alata kojima se služio pri izradi glazbala, s više od 700 izložbenih primjeraka – crteža, modela i alata za obradu drveta. Ove dragocjenosti poklonio je Cremoni 1930. godine Giuseppe Fiorini, ugledni majstor violina. Time je dodatno obogatio povijesnu baštinu kremonske škole izrade instrumenata.
Tradicija izrade violina u Cremoni živi i danas, a od 1976. godine održava se natjecanje Concorso Triennale Internazionale degli Strumenti ad Arco – prestižno natjecanje u izradi glazbala, koje se s pravom naziva Olimpijadom izrade violina. Ovo natjecanje organizira Fondacija Stradivari, koja kontinuirano promiče izvrsnost u obrtu.
Muzej violina otkupljuje primjerke nagrađene zlatnom medaljom te ih uključuje u stalni postav, čime stvara jedinstveno svjedočanstvo najsavršenijih djela iz proteklih četrdeset godina. Na taj način muzej ne samo da odaje počast vrhunskim majstorima, već i potiče razmišljanje o značenju i kulturnoj vrijednosti obrtništva u suvremenom svijetu.
Dvorana Giovanni Arvedi
U sklopu muzeja nalazi se i dvorana Giovanni Arvedi s 464 sjedeća mjesta. Nazivaju je dragulj akustičnog inženjeringa. Zahtjevan projekt akustičnog dizajna djelo je Yasuhisa Toyote, jednog od vodećih svjetskih stručnjaka s preko 50 projekata akustike koncertnih dvorana diljem svijeta, uključujući Koncertnu dvoranu Mariinsky, kazalište u St. Petersburgu i Walt Disney Concert Hall u Los Angelesu.
Izvorno je dvorana bila duga 36 metara, široka 14 metara i visoka 10 metara. Međutim, akustičke analize pokazale su potrebu za dodatnim prostorom radi optimalnog prijenosa zvuka, pa je pod ispod razine pozornice produbljen za 3,5 metra. Time je visina stropa iznad pozornice povećana na 14 metara, što je omogućilo postizanje izvanredne razine akustičnog savršenstva, kojemu sam i sama imala priliku s divljenjem svjedočiti.
Akustična kvaliteta dvorane toliko je visoka da omogućuje izvođenje i snimanje koncerata unutar prostora, čime dodatno profilira Cremonu i njenu glazbenu tradiciju kao uzor izvrsnosti na međunarodnoj razini.
Cremona ostaje u najljepšem sjećanju, sa svojim kamenim ulicama i poviješću koja oduzima dah – mjesto kojemu se svakako vrijedi vratiti.
Povezano: Posjet muzeju Alfa Romeo Museo Storico Alfa Romeo
Autorica: Mirjana Vidović
Fotografije: Mirjana Vidović, osobna arhiva