Kompromisi u životu su nešto što smo naučeni izabirati. Možda je neke i nužno izabirati, no nakon što ovo pročitate sigurno ćete drugačije gledati na kompromis.
Uobičajeno je uvjerenje da su kompromisi zapravo izbor onoga što želimo uz „nužno“ odustajanje od nečega manje važnog. To nas je dovelo u situaciju da sve više gazimo po sebi, svojim željama, mogućnostima, planovima… zbog nekih apstraktnih dobrobiti koje će se možda jednom dogoditi.
Ovo je lako zamijeniti s donošenjem odluke kako ćemo u slijedećem periodu uložiti više vremena i truda u svoj posao ili neku drugu aktivnost kako bismo je doveli na neku novu razinu. Donošenje takve odluke nije kompromis. Ovo je planiranje i ulaganje energije u ono što želimo postići.
Kompromis je pristati na nižu cijenu za naš rad ili uslugu jer ćemo možda dobiti priliku ponovno raditi s istim partnerima. Pogađate, tražit će ponovno nižu cijenu. Ovo je postao vrlo uvriježen način poslovanja kod nas. „Dat ću ti posao ako spustiš cijenu, a onda ću te možda nagraditi novim poslom za nižu cijenu“. Radite li nešto slično? Ako i radite, ništa strašno. Važno je osvijestiti da je to pogrešno i odustati od ovakvog kompromisa. Ostavite to onima koji „moraju“ tako.
Još jedan primjer je kada se s nekim dogovorite za sastanak i ta osoba jednom, dva ili tri puta odgađa ili mijenja termin. Zbog toga vi mijenjate sve svoje planove i vjerojatno mijenjate termin sastanka s nekim tko je imao u planu doći na vrijeme. Želite li uopće započeti suradnju s nekim tko ne može ispoštovati svoju riječ? Ovo je su destruktivni kompromisi i prije ili kasnije ćete se uvjeriti da ste trebali reagirati na vrijeme.
Kompromisi – zbog čega ih izabiremo?
Tri su najvažnija razloga zbog kojih se za njih odlučujemo:
- strah
- dobivena obećanja
- navika.
Prepoznajte zašto birate kompromis. Strah nam pomaže izabrati vrapca u ruci umjesto goluba na grani. Jer ako kreneš prema golubu, vjerojatno ćeš usput morati pustiti vrapca. A nisi siguran da ćeš na kraju uloviti goluba. Možda ostaneš bez svega. Što god radili, destruktivno je biti vođen osjećajem straha i mogućeg gubitka. Što biste učinili kad biste bili sigurni da ne možete pogriješiti? Naravno išli biste po onog goluba na grani. Mogućnost promašaja možete značajno smanjiti dobrim planiranjem i provođenjem zacrtanog. Da, treba i hrabrosti. No ona se uvijek isplati. Bilo kroz uspjeh koji smo doživjeli ili kroz lekciju i iskustvo koje smo primili u neuspjehu.
Kompromisi i dobivena obećanja
Dobivena obećanja su još lošiji razlog za pristajanje na kompromis. Bilo da vam netko drugi daje ta obećanja ili ste sami sebi obećali nešto što je malo moguće. Hoće li osoba koja nije došla na sastanak s vama na vrijeme moći ispuniti obećanje oko recimo plaćanja? Neće naravno. Čak i ako ima novac za vas, tko kaže da ga neće dati nekome drugom kao što je nekoga drugog izabrala umjesto sastanka s vama koji je odgodila.
Izborom kompromisa ne dopuštamo onome konstruktivnom da nam se dogodi
Imao sam klijenta poduzetnika koji je surađivao s jednom našom velikom kompanijom. Čovjek je inteligentan, sposoban i stručnjak u svom poslu. No, već godinama pristaje raditi za dotičnu kompaniju po vrlo niskim cijenama po kojima inače ne radi, a uz to svoj zarađeni novac čeka mjesecima. Poznato? Na žalost, da. Previše je takvih primjera oko nas. Jednoga je dana na termin došao uznemiren. Ljut zapravo. Pitam ga je li se nešto dogodilo? Kaže kako radi neki malo veći projekt za tu kompaniju, no kontaktirala ga je druga firma za jedan manji posao od nekoliko dana. Ponudio im je dosta visoke cijene i tražio avansnu uplatu. Njegovim riječima: „Napravio sam sve da ih se riješim!“ No oni su pristali, a on se zbog toga naljutio na njih.
Posao koji radi neće trpjeti zbog toga što će mu jedna ekipa otići odraditi taj posao na koji dan. Radit će za puno više novaca koje će naplatiti odmah i on je ljut? On se toliko navikao na kompromis koji je davno izabrao da mu sve drugo nema smisla. Trebam li vam reći kako još uvijek radi za tu veliku kompaniju i svi ostali poslovni partneri daju mu slične loše uvjete?
Moć navike nas tjera da radimo poznato jer nas nepoznato i novo tjera da promijenimo postojeće obrasce ponašanja.
Zašto ovo promijeniti?
Iako nekome može izgledati vrlo jasno zašto trebamo prestati raditi kompromise, nekome će kao klijentu iz primjera trebati razlog za novo ponašanje.
Ako ne pristajete na kompromis, povećavate dobrobiti koje dobivate odnosom. Više zarađujete, zadovoljniji ste, brže napredujete, sretniji ste, radite više onoga što volite…
Ako pristanete na kompromis ono što se povećava je postotak stvari kojima ste nezadovoljni. Svaki put će netko sve više tražiti od vas, a sve manje davati. Dakle, gubite novac, živce, niste zadovoljni, ne možete pružiti drugoj strani ono što želite, druga strana postaje nezadovoljna… stvarate negativni začarani krug. OK, možete reći da su oni prvi počeli kako to djeca znaju reći. No zapamtite da ste vi ti koji su pristali na njihovu igru u kojoj nema pobjednika.
Kako ovo što bezbolnije promijeniti?
Oslobodite se straha! Lakše reći nego učiniti? Možda. No evo nekih jednostavnih koraka za početak. Dobra priprema značajno smanjuje mogućnost pogreške, samim tim manje je straha. Sagledajte što više mogućnosti. Pozitivnih i negativnih. Ako ste više „do pola prazna čaša“ tip, porazgovarajte s nekim čija je čaša do pola puna. To može značajno pomoći.
Razmišljajte svojom glavom, ne svojim uvjerenjima. Kada vam netko nešto obećava, bolje budite sigurni da će to ispoštovati ako je to razlog vašeg pristanka. Samo ako vam netko kaže da će nešto napraviti ne znači da i hoće. Postoje ljudi koji drže do svoje riječi. S njima je zadovoljstvo živjeti i raditi. Oni koji vam kasne na sastanak i u ranim fazama odnosa pokazuju da nisu potpuno pouzdani možda ne zaslužuju vaše slijepo povjerenje. Nevjerojatno je koliko nas pada na ovom testu. I nije znak dobre volje ako im dopustite da vas ponovno preveslaju. To je znak slabosti i nerazmišljanja. Ne znači da nužno treba prekinuti svaki odnos s njima. Postavite pravila tako da ih ne mogu prekršiti na vašu štetu. Ako to ne radite, onda ste sami odgovorni za to „što vam je netko učinio“.
Dignite svoju uslugu na višu razinu
Ako smo navikli da se prema nama odnose loše, ako gledamo oko sebe ljude prema kojima se odnose loše, možete pogrešno pretpostaviti da je to u redu i da treba biti tako. Vjerujte vi zaslužujte bolje. Naše tijelo koristi moć navike kako bi trošilo manje energije. To je pozitivna primjena navike. No ako iz navike dozvolite da je netko loš prema vama, to je negativna primjena navike. Izađite iz obrasca ponašanja u kojem jeste. Dignite svoju uslugu na višu razinu i tražite partnere koji trebaju upravo to što nudite i cijene takvu vrstu usluge.
Sve što sam naveo primjenjivo je u svakom segmentu života. Kao što vidite, kompromisi nisu dobri i nemojte pristajati na njih. U partnerskim odnosima, odnosu među kolegama, u školi, na poslu, u obitelji, prijateljstvu. Primijenite ova pravila i uživajte u sretnijem i ispunjenijem životu. Vi to zaslužujte!
Povezano: Kako rješavamo probleme?