Influencer, jedna od riječi koju je u svakodnevici gotovo nemoguće izbjeći, a popularnost im kontinuirano raste.
Tko su influenceri, što rade, koliko zarađuju, kako utječu na pratitelje među kojima su prvenstveno pripadnici Y i Z generacije?
Htjeli mi to ili ne, influenceri u svijetu marketinga zauzimaju važnu poziciju jer mogu utjecati na odluke svojih pratitelja. Influencer marketing je u posljednjih nekoliko godina strahovito narastao i raste i dalje. U ovoj industriji se okreće silna lova.
Tko su zapravo influenceri?
Influenceri su osobe koje imaju veliki broj pratitelja na društvenim mrežama. Oni su na Instagramu, Snapchatu, Twitteru, TikToku i ostalim platformama. Imaju utjecaj na svoje pratitelje pa su zanimljivi brendovima koji su spremni izdvojiti pozamašne iznose i platiti im da reklamiraju njihove proizvode i usluge.
Iako su pratitelji ti koji im zapravo omogućavaju karijeru, jer bez pratitelja nema influencera, postoje oni kojim je prioritet novac pa će pratiteljima „uvaljivati sve što im je plaćeno“, a postoje i oni koji drže do svojih pratitelja pa reklamiraju samo proizvode u koje vjeruju. Lako je zaključiti da je influenceru koji svaki dan reklamira drugi brend prioritet novac i da su mu pratitelji manje važni.
Nekad su influenceri bili poznate osobe (glumci, pjevači, sportaši…), ali danas je situacija sasvim drugačija. Influencer može biti bilo tko, važne su brojke. Ako uspijete skupiti pratitelje, vi ste influencer. Upravo iz tog razloga mnogi su spremni raditi čuda kako bi došli do pratitelja, a mladima se servira sve i svašta.
Kako dijelimo influencere?
Ovisno o broju pratitelja influencere dijelimo na mikro, makro i mega influencere. Mega influenceri po objavi zarade nevjerojatne iznose koji prijelaze i milijun dolara. U Hrvatskoj influenceri od sto i više tisuća pratitelja zarade po objavi i iznose u visini prosječne mjesečne plaće.
Influencere dijelimo i prema sadržaju koji objavljuju (travel influenceri, food influenceri, beauty influenceri, modni influenceri itd.).
Jeste li i vi influenceri?
Internet omogućava dostupnost recenzija, fotografija i video materijala. Ako kupite neki proizvod, posjetite restoran, posjetite kozmetički salon pa na društvenim mrežama podijelite mišljenje o proizvodu, restoranu, usluzi, vi ste reklamirali taj proizvod, uslugu, dali ste recenziju a time ste možda utjecali na činjenicu hoće li netko ili neće kupiti proizvod ili koristiti uslugu koju ste vi koristili.
Svakodnevnim korištenjem društvenih mreža utječete na ljude koji vas prate, na isti način ljudi koje pratite utječu na vas. Time se ubrajate u nesvjesne influencere.
Razlika između influencera i brend ambasadora
Brend ambasador je osoba koja ima dugoročniju suradnju s nekim brendom, zalaže se za brend, a krajnji cilj je povećati svijest o brendu i u konačnici povećati prodaju. Nerijetko brend ambasador u određenom periodu predstavlja samo jedan brend i ne radi s drugim brendovima.
Influencer često radi s više brendova u isto vrijeme pa ne može razviti blisku vezu s brandom kao što to može brend ambasador. Influencer obično nudi nekoliko objava tijekom jedne kampanje i nakon toga možda više nikada ne radi s istim brendom. Brend ambasador predstavlja tvrtku duži vremenski period.
Usluge influencera se često koriste za lansiranje novih proizvoda ili usluga pa tvrtke nerijetko angažiraju i više influencera kako bi dosegnuli što veći broj potencijalnih klijenata.
Pogledajmo priču s druge strane i gdje leži opasnost
Shvatili ste da je ovo velik biznis. Tehnologija je do temelja promijenila način na koji doživljavamo svijet oko sebe. To se odnosi prvenstveno na mlade koji su skloni vjerovati osobama koje imaju nekoliko desetaka ili stotina tisuća pratitelja.
Instagram primjerice, na Instagramu su većinom mladi ljudi od 13 godina na više. Njih 62,8% je dobi 18 do 34 godine, 7,3% ih je dobi 13-17. Tu su i mlađa djeca iako im to službeno nije dozvoljeno.
Neka od pitanja koja se nameću… Koji je stvarni utjecaj influencera na mlade ljude? Kako režirane slike života utječu na mlade? Koliko je sve to zapravo dobro? Hoće li sutra svi htjeti biti influenceri? Jesu li škole postale nebitne?
Već izjave influencera poput „izostajala sam iz škole, a sad imam pola milijuna pratitelja“ ili
„u školi sam imala loše ocjene, a sad izvrsno zarađujem“ grade pogrešnu sliku prioriteta u očima mladih ljudi.
„Pravi influenceri sebe ne nazivaju influencerima, oni nadahnjuju druge čineći dobre stvari“
U skladu s time treba razlikovati influencere i „influencere“.
Bez obzira što vam tko pričao, ne treba vam kilogram šminke, ne trebate tonu kozmetičkih proizvoda, ne morate imati brendiranu odjeću, ne morate povećavati usne ni stražnjicu… To nije pravi put do sreće i zadovoljstva. Najvažnije teme su postale što je koja influencerica napravila, ugradila, pokazala, pojela, obukla, koliko košta to što je obukla…
Tražila sam mišljenje psihologa Mateja Čuljka i dobila sam cijeli članak jer o ovoj temi itekako ima što reći i smatra da stvari idu opasno nizbrdo.
Ovaj moj članak uvod je u članak „Svijet Influencera i njihovih followera“ koji su pripremili Matej Čuljak, psiholog i Ines Musa, logoped, a prije nego što pređete na čitanje članka, pogledajte ova dva videa: