Postoji velik broj ljudi s navikom prečestog ispričavanja, a čak i ako niste među njima, moguće da frazu “žao mi je” koristite i više nego biste trebali. U poslovnom okruženju dovoljno ju je ponoviti samo nekoliko puta kako biste ostavili dojam suprotan od onog koji želite.
Kako odvažno zamijeniti frazu “žao mi je”
U sljedećim primjerima fokus nije na izbjegavanju priznanja neke poslovne greške ili lošeg odnosa prema klijentu/kolegi. Radi se o svakodnevnim, životnim situacijama u kojima nije nužno reći “žao mi je” ili “ispričavam se” kako biste pokazali da vam je stalo. Pametnije osmišljen odgovor ostavit će dojam odvažne, samopouzdane i profesionalne osobe. Koja priznaje da je pogriješila, ali ne pada u ulogu žrtve/pokunjenog kolege.
Kada kasnite…
Kašnjenja su dio svakodnevice, privatne i poslovne. Bilo da kasnite na posao ili sastanak, najlakše je reći “žao mi je što kasnim…”. Obično je isprika popraćena snuždenim izrazom lica, a ako još krenete i s razlozima kašnjenja, kakvi god bili, već ćete ostaviti loš dojam. Niste krivi vi – to je čista psihologija, ljudi se “isključe” kada krenu isprike, objašnjavanja… Sljedeći put kada kasnite, uzmite koji trenutak i smireno uđite u prostoriju i samopouzdano, iskreno i s poštovanjem recite: “Hvala što ste me čekali. Cijenim vaše strpljenje.” Ostavit ćete potpuno drugačiji dojam!
Kada “zeznete” stvar…
Ako se ne radi o vrlo velikom problemu, umjesto “žao mi je što sam ovo krivo upisala, nisam znala…” možete reći nešto što zvuči jednako, ali bolje. Poput “hvala na informaciji/upozorenju, odmah ću se pozabaviti time”. Tako ste dali do znanja da ste shvatili važnost i da ćete odmah ispraviti pogrešku, a ujedno niste dali osobi priliku da se nadoveže dodatnim kritikama. Ovakve situacije česte su na novom radnom mjestu ili drugoj poziciji unutar iste tvrtke. Važno je od prvog dana ostaviti pozitivan dojam, a to uključuje i vašu reakciju i odgovore na greške koje se u početku neminovno događaju.
Recimo, umjesto da kažete “žao mi je, drugi put ću bolje to napraviti” recite “hvala na feedbacku, sada sve razumijem za drugi put”.
Kada trebate nekoga…
Često u poslu trebamo pomoć ili info od drugih. I obično svi mislimo da je najbolje doći do osobe ili poslati email popraćen sa “žao mi je što te smetam/gnjavim, ali možeš li…”. Kada na ovakav način počinjete rečenicu ili ulazite u nečiji ured, osoba se vrlo vjerojatno već pomalo naživcira. Možda nije mislila da je smetate ili gnjavite, ali kada ste to sami rekli, možda se upravo tako počinju i osjećati. Uspješni poslovni ljudi ne okolišaju i ne koriste riječi poput “žao mi je” kada god stignu. Stoga sljedeći put kada trebate info od nekoga, jednostavno recite “je li sada dobro vrijeme za brzo pitanje” Ili “imam pitanje za tebe/vas, je li sada dobar trenutak za to”.
Kada dajete svoje mišljenje…
Nismo svi dobri s riječima niti nam je svima jednostavno izreći mišljenje artikulirano, jasno i jednostavno. Ako ste i sami takvi, dodatno ispričavanje zbog toga neće vam pomoći. Umjesto da kažete “oprosti na mom brbljanju/ludom tijeku misli” recite “hvala što si saslušala moje mišljenje/prijedloge/ideje.”
Preporučljivo je i u slobodno vrijeme vježbati asertivnu komunikaciju, govor, povećati vokabular čitajući knjige. Sve to pomoći će vam da samopouzdano i jasno iznosite svoje stavove i misli. A to je vrlo važno za uspješnu karijeru i poslovne odnose.