Poštovanje je bit, srž svakog dobrog odnosa. Svatko od nas želi biti tretiran s dužnim poštovanjem, a ako se ta naša želja ne ostvari, osjećamo se ljuto, tužno, povrijeđeno, uništava se naše osobno dostojanstvo. Naše emocije i razmišljanja postaju negativni i mi se više ne usredotočujemo na posao, već na događaj koji nam je uskratio poštovanje.
Poštovanje je vrlo važno u izazovnim, neočekivanim i teškim situacijama, jer se u atmosferi poštovanja pojedinci usredotočuju na rješavanje problema, a ne međusobne odnose ili natjecanja.
Osobe koje posjeduju nisku razinu samopoštovanja, obično su problematične u ovom području. Ako se sami dobro osjećamo, posjedujemo samopoštovanje i prema sebi se odnosimo s poštovanjem, biti ćemo vještiji u poštivanju naših suradnika, što možemo ostvariti kroz davanje pažnje, pažljivo slušanje i adekvatnu komunikaciju, pravedno tretiranje svih zaposlenika i slično.
Prvi element koji bi ovdje trebalo istaknuti svakako je – komunikacija (nepregledan je broj područja u kojima je komunikacija ključan element uspjeha). Možda zvuči banalno, ali u zaista je važno istaknuti da u komunikaciji uvijek morate biti pristojni, uljudni i profesionalni, bez obzira na situaciju. Suradnike treba pažljivo slušati i pokušati razumjeti kako druga osoba gleda na određeni problem ili situaciju. Ljudi koji se međusobno poštuju cijene tuđa mišljenja i spremni su prilagoditi svoja razmišljanja.
Bahato, nervozno i nadmoćno ponašanje pokazuje suradnicima da ne cijenite niti njih, niti njihova razmišljanja. Kada razgovarate s nekime, pokušajte uvijek razmisliti kako se osjeća osoba s kojom komunicirate i kako biste se vi osjećali da ste na njezinom mjestu. To će vam uvijek dati dobre smjernice za korekciju vlastitog ponašanja. Nikada nemojte zaboraviti zlatno pravilo: “Prema drugima se ponašajte onako kako biste željeli da se oni ponašaju prema vama”.
Sa suradnicima je potrebno stvarati otvorenu komunikaciju u kojoj su svi pozvani da izražavaju svoje ideje i svoja razmišljanja. To podrazumijeva da ista nećemo osuđivati, neargumentirano i iza leđa komentirati, osuđivati ili ismijavati. Ideje koje čujemo primijeniti ćemo u poslu, ukoliko one mogu poboljšati postojeće radne procese. Pri tome nikako ne smijemo krasti tuđe ideje i prisvajati ih – ako je ideja potekla od nekog suradnika, to jasno i glasno svima trebamo reći.
Atmosfera poštovanja ne tolerira diskriminaciju. Sve suradnike i partnere potrebno je ravnopravno tretirati, bez obzira na dob, spol, religiju, izgled, porijeklo i slično. Nikoga se ne smije marginalizirati ili tretirati na drugačiji način zbog stvari na koje ne može utjecati. Različitost je ono što život čini interesantnim, ono što stvara nove ideje i nove spoznaje. Za posao bi bilo loše kada bi svi djelatnici bili slični, kada bi svi imali slične snage i slične slabosti, jer tada se ne bi mogli nadopunjavati, razvijati i rješavati probleme na nove, drugačije načine.
Atmosferu poštovanja stvara i pravedno distribuiranje informacija i uključivanje svih ravnopravno u zajedničke aktivnosti koje se poduzimaju.
Iz prethodno navedenog slijedi da poštivanje suradnika nije težak zadatak, potrebna je samo dobra volja i čvrsta odluka da ćemo stvarati upravo takve odnose.
mr. sc. Nataša Trojak
„Najveći prijatelj istine je Vrijeme, njen najveći neprijatelj je Predrasuda, a njen stalni pratilac je Poniznost.“ (Charles Caleb Colton)