U principu, ako znamo kako i zbog čega ljudi reagiraju na određene načine, tada će nam biti lakše i izgraditi s njima kvalitetne odnose. Najbolji način za razumijevanje drugih je aktivnost slušanje i razumijevanje drugih, eliminiranje vlastitih predrasuda i spremnost na suradnju.
Prvi korak, odnosno preduvjet za izgradnju kvalitetnih odnosa ipak je prepoznavanje činjenice da su ljudi različiti i da se u različitim situacijama drugačije ponašaju i imaju različite motive. Prihvaćanje te činjenice pozitivno će utjecati na razumijevanje, komunikaciju i sve one druge faktore koje smo već istaknuli kao ključne.
Evo nekoliko korisnih savjeta za stvaranje kvalitetnih odnosa na poslu:
- Svojim primjerom stvarajte pozitivnu atmosferu koju će karakterizirati razumijevanje i prihvaćanje različitih osobnosti, potičite jasno izražavanje misli i osjećaja. Otvoreno komuniciranje i aktivno slušanje koristiti će nam u teškim okolnostima, kada su naši odnosi u „silaznoj putanji“. Moramo biti svjesni činjenice da će negativna komunikacija, vrijeđanje osobnog dostojanstva i neiskrenost u većini slučajeva dovesti do trajnog i nepopravljivog uništavanja odnosa. Zbog toga razvijajte svoje komunikacijske sposobnosti. Pri tome se prvenstveno misli na aktivno slušanje i argumentiranu diskusiju, ali i na neverbalnu komunikaciju.
- Kritike dijelite samo onda kada su one utemeljene na argumentima. Pravilo je da pohvale dijelimo javno, a kritike u četiri oka.
- Probleme rješavajte “oči u oči” s osobom s kojom imate problem, a ne preko posrednika, osobito ne preko nadređenih. Tek kada niste uspjeli zajednički riješiti problem, potražite pomoć od drugih osoba.
- Sukobe rješavajte dok su još u ranoj fazi. Pri tome budite direktni, ali argumentirani. Pokušajte ih riješiti sami. Neriješeni sukobi predstavljaju i prvu fazu mobbinga. Za rješavanje sukoba odmah u trenutku kada nastaju potrebna je i određena količina osobne hrabrosti. Nitko od nas ne voli sukobe i voljeli bismo kada bi oni predstavljali samo neko privremeno stanje ili situaciju, a savršeno bi bilo kada bi se oni rješavali sami od sebe. Međutim, iako bi za nas bilo lakše da sukobe ignoriramo i pravimo se da se oni nikada nisu dogodili, takvo ponašanje donosi dodatne probleme. Neriješeni sukobi zapravo nikada ne nestaju i najčešće eskaliraju. Neki od neriješenih sukoba mogu prerasti i u mobbing, što je već istaknuto. Srećom, ne eskaliraju svi neriješeni sukobi u mobbing, no ostaje činjenica da će veći broj neriješenih sukoba ostaviti i veći prostor i vjerojatnost da će se mobbing pojaviti.
- Nemojte žuriti sa donošenjem zaključaka, pa prije nego što burno reagirate, prikupite što je više informacija moguće, razmotrite ih i razmislite da li ste dobro razumjeli što su kolege željeli reći. Tek kada ste učinili sve da izbjegnete moguće nesporazume, odgovorite na prikladan način.
- Postavite granice u odnosima. Stvaranje kvalitetnih odnosa s kolegama na poslu izrazito je pozitivno, a i prirodno. No, granice se moraju postaviti, kako prijateljstvo ne bi utjecalo na posao. Prvenstveno je važno privatne razgovore ograničiti na pauze ili vrijeme van posla, a za radnoga vremena usredotočiti se na radne zadatke.
- Nemojte se igrati igre okrivljavanja. Kada se dogodi greška, nemojte tražiti tko je kriv, već identificirajte što se dogodilo, definirajte uzroke i načine kako da se ubuduće izbjegnu iste greške. Takav je postupak sigurno učinkovit. Ponovi li ista osoba nakon ovakvog postupka istu grešku, tada rješavanje problema više ne moramo tražiti u međusobnim odnosima, već u kompetencijama određenog suradnika. Ta se situacija rješava na potpuno drugi način – kroz usavršavanje i edukaciju.
- Uvijek tražite rješenja koja su korisna za sve sudionike neke situacije. Pokušajte u rješenja ugraditi što više pozitivnih ishoda, razmišljajte o pojedinačnim i zajedničkim interesima. To neće uvijek biti moguće, ali će negativne reakcije biti svedene na minimum ako se suradnici uvjere da smo pokušali sve kako bi bio zadovoljen interes sviju.
- Sve suradnike tretirajte s poštovanjem. Poštovanje je izrazito važan element u izgradnji odnosa, stoga smo mu u nastavku posvetili više prostora.
Velika odgovornost za stvaranje odnosa leži na vođi. On je, prije svega, odgovoran za izgradnju pozitivne i motivirajuće radne atmosfere i pozitivne organizacijske kulture. U radnoj atmosferi koju ne obilježavaju navedene karakteristike, kvalitetne odnose sa suradnicima biti će teže ostvariti, no to nije nemoguće. Iako okruženje u takvoj situaciji ne podržava kvalitetne odnose, nemojte se predati i pokušajte sve što je u vašoj moći. Za njihovo stvaranje dovoljno je da jedna osoba prepozna važnost i donese odluku da će u to uložiti svoj trud i energiju.
mr. sc. Nataša Trojak