Kao što ne možemo voziti automobil gledajući u retrovizore, tako ne možemo živjeti život gledajući u prošlost.
Gledajući kroz prednje staklo automobila gledamo prema budućnosti, pokušavajući stići do nekog cilja. Znate li točno kamo idete svaki puta kada sjednete u automobil? Odgovor na ovo pitanje u 99,9% slučajeva je potvrdan. No, pitanje je da li svaki puta kada se bavite nekom aktivnošću znate kuda vas ona vodi? Drugim riječima – imate li ispred sebe uvijek cilj?
Cilj se može definirati na više načina, između ostaloga i kao specifični i predviđeni ishod neke strategije, ili kao rezultat koji smo željeli postići. To upućuje na činjenicu da kroz definiranje ciljeva točno određujemo što zapravo i stvarno želimo. Veliki broj ljudi će na pitanje „Što želiš u životu?“ početi odgovarati s „Ne želim… (posao koji nije dinamičan, biti lošeg zdravlja i slično)“. Takav odgovor upućuje na to da osoba nema postavljene ciljeve i ne zna što točno želi. Samim time, niti ne može usmjeriti svoju energiju, vrijeme i aktivnosti, niti se usredotočiti na ono što je važno (jer, zapravo, niti ne zna što je važno). To dovodi do toga da izostaju rezultati, izostanak rezultata djeluje demotivirajuće na osobu, što opet vodi do neaktivnosti, a tako se stvara jedan začarani krug iz kojega je često teško izaći. Da bismo pokrenuli pozitivne promjene, moramo se usredotočiti na ono što želimo, a ne na ono što ne želimo. Prvi korak tog procesa je definiranje ciljeva.
Proces postavljanja ciljeva treba promatrati kao vrlo intenzivan i moćan proces tijekom kojega promišljamo o tome kakva je naša idealna budućnost i kako bismo ju mogli ostvariti. Tijekom tog procesa stvara se i motivacija za ostvarivanje željene budućnosti koja pomaže da krenemo u realizaciju. Definiranje nekog budućeg stanja koje želimo, mjesta na kojem želimo biti ili onoga što želimo biti može biti težak zadatak. Odgovor na ta pitanja, međutim, možemo dati samo mi sami. U procesu promišljanja željene budućnosti i njezinog definiranja mogu nam pomoći neka od slijedećih pitanja: Što volim, a što ne volim raditi? Što me zanima (prodaja, financije, komunikacija s ljudima, umjetnost, sport, kulinarstvo…)? S čime sam trenutno zadovoljan, a što želim promijeniti? Koja je moja definicija uspjeha? Smatram li se uspješnom osobom ili ne? Zbog čega tako mislim? Što mogu promijeniti? Kada mogu promijeniti? Koje vrijednosti cijenim? Kako bih najradije provodio svoje vrijeme?
Kroz odgovore na neka od navedenih, ili na sva navedena pitanja, napraviti ćemo prvi korak u definiranju ciljeva, a to je stvaranje „velike slike“, vizije svoje željene budućnosti, dugoročne rezultate koje želimo ostvariti. „Velika slika“ ili osobna vizija našem životu daje svrhu i smisao, nadahnjuje i motivira, daje okvir unutar kojega kreiramo svoj život. Za razliku od ciljeva, osobna vizija se rijetko mijenja, kao što se i razlozi našeg postojanja, naša svrha i smisao života rijetko mijenjaju. Kod nekih se ljudi oni ne promijene nikada, kod nekih pak nekoliko puta.
mr. sc. Nataša Trojak