Kad Joan Holloway – seksipilna uredska djelatnica u seriji “Mad Men” – uđe u sobu, zna da izgleda dobro i da će privući poglede. Svako jutro Joan se pomno našminka i napravi frizuru te oblači pripijenu haljinu.
Muškarci u njezinu uredu primjećuju je i brzi su s dobacivanjima i seksualnim komentarima. Umjesto da joj bude neugodno ili da postane ljuta, Joan pozornost uglavnom osnažuje. Njezina figura pješčanog sata izvor je moći koju namjerno koristi. Muška pažnja je dobrodošla, a muške reakcije se čine uglavnom bezazlenim. Ali reakcije njezinih muških kolega objektiviziraju i u konačnici možda neće proizvesti osnaživanje koje Joan želi. Seksualni objekt.
Ne predstavljajte se kao seksualni objekt
Objektivizacija se događa kada se jedna osoba prema drugoj ponaša kao prema stvari ili robi, zanemarujući njezinu ljudskost i dostojanstvo. Objektivizacija žene smanjuje njezinu vrijednost na njezin fizički izgled. Odražava gledište da su ženska tijela objekti seksualnog užitka bez obzira na žive, osjećajne i misleće ljude koji ih nastanjuju.
Istraživanje je pokazalo da objektivizacija žena otvara vrata čitavom nizu drugih problema, uključujući neozbiljno shvaćanje ženskog rada i postignuća, seksualno nasilje, povećanu zabrinutost oko izgleda i niže samopoštovanje.
Doživjeti objektivizaciju od stranaca može biti posebno ponižavajuće jer nepoznati nikada nemaju priliku kopati dublje i istinski upoznati ženu kao osobu. Ali što se događa kada se to dogodi unutar bliske, romantične veze?
Prevladavajući način poimanja žena
Nažalost, objektivizacija s mnogih strana uobičajena je pojava u životima žena. Kako bi točno odredili koliko često Amerikanke doživljavaju da se to događa, istraživači su kontaktirali sudionice tijekom dana putem aplikacije za pametne telefone.
Mlade žene su izjavile da su same doživljavale objektivizaciju u prosjeku jednom svaka dva dana, najčešće u obliku seksualnog pogleda – netko ih promatra ili bulji u njihova tijela. Žene su izjavile da su viđale druge žene kako su objektivizirane, čak i češće, malo više od jednom dnevno.
Možda zbog svoje učestalosti, seksualna objektivizacija žena može izgledati normalno. Kao rezultat toga, prodrla je u mnoge aspekte našeg svijeta, uključujući reklame, filmove i televiziju, pa čak i radnu snagu, gdje izgled žena može diktirati kako se s njima postupa.
Prema teoriji objektivizacije, žene često k srcu uzimaju objektivizirajuće komentare i koriste ih kako bi procijenile same sebe. Koliko god ovi komentari i pogledi mogli biti štetni, što znači za žene kada ih i njihovi romantični partneri objektiviziraju?
Seksualni objekt partnerove naklonosti
Kako bi odgovorili na ovo pitanje, psihologinja Laura Ramsey i kolege sa sveučilišta Bridgewater State proveli su tri studije kako bi utvrdili kako objektivizacija od strane muškog romantičnog partnera utječe na žene. Ako žena uživa u seksualiziranju – poput Joan iz “Mad Men” – bi li objektivizacija promovirala zadovoljstvo u vezi?
U prvoj studiji znanstvenici su regrutirali 114 žena u heteroseksualnim vezama: 9,6 posto izlazilo, 28,9 posto stalni partner, 8,8 posto zaručeno, 16,7 posto u kohabitaciji i 36 posto u braku. Svi su odgovorili na više upita koje su svrstali u tri kategorije. Primjeri uključuju: “Želim da me muškarci gledaju” (uživanje u seksualizaciji), “Moj partner često brine izgledam li dobro u odjeći koju nosim” (partnerska objektivizacija) i “Koliko dobro vaš partner zadovoljava vaše potrebe” (zadovoljstvo vezom).
Žene čiji su odgovori ukazivali na veću objektivizaciju partnera bile su manje zadovoljne svojom vezom – čak i kada su žene izjavile da uživaju u seksualizaciji. Ovo sugerira da unatoč tome što volite seksualiziranu pozornost, ona može potaknuti objektivizaciju muškog partnera, što u konačnici može potkopati vezu.
Jasno je da ti rezultati zvuče loše za objektivizaciju. No također je moguće da je objektivizacija muškog partnera nevinija, samo njegov način iskazivanja naklonosti prema svojoj obožavanoj partnerici. Ako je to slučaj, možda objektivizacija i nije tako loša, pogotovo jer druga istraživanja pokazuju da seksualna želja u zdravim vezama povećava sreću ljudi.
Kako bi istražili ulogu seksualne želje u objektivizaciji, Ramsey i njezini kolege zamolili su 196 žena da odgovore na iste tri mjere iz prve studije. Uz to, pitali su žene koliku seksualnu želju osjećaju od svog partnera.
Ovi rezultati potvrdili su da je osjećaj seksualne želje njihovih partnera povezan s većim zadovoljstvom u vezi. Ali osjećaj želje nije se odnosio na žene koje više uživaju u seksualizaciji. Umjesto toga, osjećaj seksualne želje išao je uz veću percipiranu objektivizaciju od strane partnera.
Ovi nalazi sugeriraju da osjećaj želje nije sinonim za objektivizaciju i da svaki ima različite implikacije na zadovoljstvo. Osjećaj želje vašeg partnera je dobar za veze; osjećaj da je vaše tijelo jedino što je važno; nije.
No što je sa onima koje poput Joan Holloway svjesno ističu svoj izgled i seksualnost?
S obzirom na dobrovoljnu prirodu njihovog samoobjektiviziranja, hoće li se ublažiti negativni učinci koje ima na odnos? Istraživači su otkrili da iako žene koje se samoobjektiviziraju također uživaju u seksualiziranoj pažnji drugih, to ne pomaže njihovim vezama. Kao i prije, uživanje u seksualiziranoj pažnji podudara se s objektivizacijom partnera, što je povezano s manjim zadovoljstvom u vezi.
Ukratko, čini se da želja za seksualiziranom pažnjom stvara okruženje koje potiče objektivizaciju. Nažalost, veća objektivizacija također znači da odnos trpi.
Tko je kriv?
Ova istraživanja jasno pokazuju da su žene koje doživljavaju objektivizaciju od svojih muških partnera manje zadovoljne u svojim vezama.
Na površini, rješenje se čini jednostavnim: muškarci bi trebali izbjegavati objektivizirati svoje partnerice. Ali istraživanje također pokazuje da se muškarci više upuštaju u objektivizaciju kada njihova partnerica voli biti seksualizirana i kada žene objektiviziraju i same sebe. Namjerno ili ne, žene koje uživaju u seksualiziranoj pažnji mogu tražiti muškarce koji ih objektiviziraju kako bi ispunile tu potrebu.
Objektivizacija je toliko raširena u društvu – na primjer, polovica reklama seksualizira žene – da je primamljivo pomisliti da bi je žene trebale prihvatiti i koristiti u svoju korist. Ali problem je u tome što objektivizacija na kraju potkopava žene, ne pružajući im osnaživanje koje traže. Ovo istraživanje pokazuje da to vrijedi i u intimnim granicama njihovih ljubavnih veza, kao i na poslu i na ulici.
Kao što Joan iz “Mad Men” zna, žene se trebaju slobodno odijevati i ponašati kako žele. Ali istraživanje sugerira da je također važno biti svjestan kako vaš partner reagira na vaše izbore. Ako reakcija vašeg dečka ili muža uključuje objektivizirajuće primjedbe, nemojte ih odbaciti samo kao pokazatelje njegove seksualne želje. Prepoznajte objektivizaciju zbog procesa mišljenja koji ne poštuje. Zatim pronađite pozitivnije načine na koje oboje možete izraziti seksualnu želju. U konačnici bi to trebalo dovesti do sretnijeg i zadovoljnijeg odnosa.
Autori: Gary W. Lewandowski Jr., profesor psihologije, Monmouth University
Erin Hughes, studentica magistra psihologije, Villanova University
Članak je izvorno objavljen na The Conversation. Prijevod za Suvremenu ženu odobrili autori.
Prevela: Marijana Glavaš