Mindfulness se najčešće povezuje s meditiranjem i svjesnošću/bivanjem u trenutku. Takva predodžba o mindfulnessu je istinita, no i nepotpuna.
Mindfulness donosi brojne tehnike i alate koji pojedincu pomažu proraditi emocije, osvijestiti sebe, osvijestiti sadašnjost i recimo to laički – manje brinuti. Mindfulness nije recept za konstantnu sreću, potpunu bezbrižnost i stalnu pozitivu. Život nam servira kako ugodne, tako i neugodne trenutke. Što prije to shvatimo kao normalan tijek odvijanja života i naučimo se suočavati i s jednim i drugim polaritetom, bit će nam lakše. Umjesto žaljenja na neugodne trenutke i bivanja u osjećaju iščekivanja onih pozitivnih, možemo za promjenu živjeti ovdje i sada znajući se suočavati i s jednim i drugim vrstama trenutaka. Mindfulness je važan i u poslovnom okruženju i svaki dobar vođa trebao biti upoznat s mindfulness tehnikama.
Dobar vođa i mindfulness
Vrlo je važno da se osobe na odgovornim pozicijama znaju služiti mindfulness tehnikama. One su odgovorne za svoja ponašanja, za reakcije na ponašanja drugih, za međuljudske odnose. Uvriježeno je mišljenje kako osobe na odgovornim pozicijama upravljaju sadržajnim dijelom posla. Kako je njihova odgovornost da je produktivnost što bolja, veća, kvalitetnija, da donosi više prihoda, manje rashoda. To i jest zasigurno dio njihove uloge, ali ne zaboravimo da sve kreće od ljudi. Bez obzira na automatizaciju, robotizaciju…, i dalje sve polazi od odgovornosti određenog broja ljudi i nije manje važno kako su i koliko zadovoljni. Naime, zadovoljstvo poslom i ugodna radna atmosfera značajniji su faktori u radu i među najznačajnijima kada je riječ o samoj produktivnosti i kvaliteti cjelokupnog radnog sustava.
Često zanemaren segment, a zapravo toliko važan. Može se pretpostaviti kako je zanemaren i dijelom zbog neznanja, ali i zbog nepoznavanja metoda kojima bi se na to pozitivno utjecalo. Na zadovoljstvo osobe ne utječu samo materijalna dobra i broj radnih sati (naravno da da, ali nije i jedino važno). U ovom dijelu značajnu ulogu preuzima upravo poznavanje mindfulness tehnika.
Zamislite se kao vođa na sastanku s djelatnikom. Razgovarate o važnim budućim ciljevima organizacije. Dolazi vam poruka drugog djelatnika koju automatski pročitate misleći kako se radi o nečem neodgodivom. Lice vam postaje sivo, misli odlutaju, gubite fokus, počinjete mucati, tijek sastanka je značajno prekinut! Djelatnik vam je poslao poruku u kojoj iskazuje svoje nezadovoljstvo. Djelatnik na sastanku osjeća se manje važnim, ometen je kao i vi i dogovori su izgubili svoj smisao i svoju vrijednost! U ovakvom slijedu događaja možemo nabrojati više stvari na kojima bi trebalo poraditi i kako bi se ovakve situacije mogle odigrati na bolji način.
Razmotrimo kako i zašto mindfulness tehnike tu imaju važnu ulogu:
1) Odgovorni ste za svoja ponašanja
Možda ste izrazito blag i permisivan vođa i popravljate sve za svojim djelatnicima. Tješite ih ako pogriješe, uključujete ih u apsolutno sve razine odlučivanja pa se tako neke odluke donose danima kako netko ne bi bio povrijeđen. Možda ste izrazito strog i autoritativan vođa koji potpuno samostalno o svemu odlučuje. Zadaje kratke rokove i zanima vas samo da zadaci budu obavljeni u što većem obimu i što kraćem roku.
Nijedna krajnost nije dobra za optimalno funkcioniranje organizacije. Važno je osvijestiti da kakve god su vaše osobine i vaša ponašanja, ne možete se svima svidjeti i vrlo vjerojatno ste predmet komentiranja (bilo u pozitivnom ili negativnom smislu). Bit kvalitete vođenja nije svidjeti se svima, već moći i znati delegirati te odnositi se prema kolegama s poštovanjem, uvažavanjem i odrediti određene granice. Osim toga, prakticiranje mindfulnessa pomaže vam lakše se suočiti sa stresom i odgovornostima jer biti vođa sa sobom nosi i te segmente. Učestalo prakticiranje mindfulnessa omogućuje vam da na poslu u najkraćem roku prihvatite stresnu situaciju, suočite se s njome i krenete ju rješavati.
Potiskivanjem nelagode, zanemarivanjem vlastitih neugodnih emocionalnih stanja doprinosite samo lošem po sebe i potencijalno se dovodite do sindroma pregorijevanja (sve učestaliji sindrom zbog preuzimanja brojnih zadataka na sebe, prevelikog osjećaja odgovornosti i zanemarivanja vlastitih emocija). Posebno je to važno kad se suočavate s određenim nezadovoljstvima drugih koje možete početi doživljavati osobno.
2) Odgovorni ste za svoje odnose s drugima
Odnosi s drugima proizlaze iz svega prethodno navedenog. Pretjerano tješenje ili pak vikanje kao dvije krajnosti nisu ciljevi kojima dobar vođa teži. Vaša ponašanja i vaše reakcije upravo su primjer koji će i drugi slijediti, promatrati i uvažavati odnosno poštivati. Svojim reakcijama potičete lanac reakcija i ostalih te nije zanemarivo na koji način se taj lanac vrti. Naime, burne reakcije kod drugih mogu izazvati potrebu za obranom ili protunapadom. Zapadanje u osjećaj nemoći kod drugih izaziva određeno nepovjerenje i sumnje.
No, svjesnošću i izgradnjom prije svega sebe pa potom i posrednim odnosno neposrednim utjecajem na druge stvara se ugodna radna atmosfera iz koje proizlaze zadovoljstvo i kvaliteta. Odnosi s drugima temeljeni su i na tome kako se vi osjećate u određenom trenutku. Svi znamo priče o vođama za koje djelatnici moraju paziti kakve su volje tog dana jer ako su ljuti treba im bježati s puta, a ako su dobre volje može ih se čak pitati za povišicu ili slobodan dan. Ako želite biti kvalitetan vođa i osigurati koncept zadovoljstva (nemojmo to pomiješati sa stalnom srećom i pozitivom), sigurno ne želite gajiti ovakve osobine.
3) Odgovorni ste za međuljudske odnose u organizaciji i cjelokupnu djelotvornost koja iz toga proizlazi!
Niste odgovorni za emocionalna stanja svake osobe u organizaciji. Ne očekuje se da rješavate individualne izazove s kojima se netko suočava, niti da skačete na svaki krivi pogled među ljudima u organizaciji. Očekuje se da znate uvažiti, podržati i omogućiti svakome da se može suočiti sa svojim izazovima i uspješno ih rješavati.
Zašto mindfulness?
Upravo zato što usmjerava fokus na ovdje i sada što doprinosi boljoj djelotvornosti! Zato što omogućuje suočavanje s manje ugodnim emocijama, daje alate za kvalitetniju komunikaciju, proradu emocija i međuljudske odnose!
Mindfulness u poslovnom okruženju?
Itekako je moguće prakticirati metodu, a vrijeme koje oduzima…. Ne oduzima ništa, već daje i omogućuje bolji osjećaj, bolji doživljaj i doprinosi kvaliteti organizacije! Svaki dobar vođa trebao biti upoznat s mindfulness tehnikama.
Povezano: Tri načina za uspješno prevladavanje prepreka