Izdvojeni primjeri neuspješnih poduzetničkih pothvata često više sliče izmišljenim pričama, nego stvarnim ljudskim i poslovnim sudbinama.
Kretanje u samostalni posao obično je uzrokovano željom pojedinca da samostalno djeluje, odgovara za uspješno poslovanje i u prosjeku zarađuje više od prosječnog zaposlenika. Poduzetnik ima veći izazov i povećanu odgovornost za uspjeh ili neuspjeh. To pruža osjećaj zadovoljstva u gradnji samostalne poslovne karijere. No, nažalost, određeni broj poduzetnika više slijedi svoju intuiciju, nego stvarne pokazatelje i općenito ima nerealna očekivanja od tvrtke koju tek gradi. Koje su to najčešće poduzetničke pogreške?
Veliki je broj poduzetnika koji u avanturu kreću samo zato što nešto znaju dobro raditi i smatraju da će se netko (država, viša sila, kupci itd.) pobrinuti za njihove proizvode ili usluge nakon što ih ponude tržištu. Neke osobe vjeruju da moraju „oploditi“ ušteđevinu nekim poduzetničkim projektom i ulaze u poslove o kojima ne znaju dovoljno, isključivo na nagovor uvjerljivih prijatelja ili rodbine. Zanimljivo je koliko poduzetnika ne zna izračunati potencijal tržišta, niti o tome razmišlja sve dok ne dođu prvi problemi s plasmanom proizvoda. Tek kada utvrde da nitko nije čuo za njihovu ponudu niti se odlučio kupiti, počinju razmišljati o mogućim rješenjima.
Pravi razlog
Činjenica je da se dobit stvara isključivo na tržištu, a ne dolazi od proizvoda, rada, menadžera ili zaposlenika. Samo su potrošači spremni platiti pravu cijenu za određeni proizvod ili uslugu. Mali poduzetnici moraju posebno biti svjesni važnosti kreiranja potražnje koja ima za cilj da potrošači najprije potraže njihove proizvode, umjesto da se obrate većem konkurentu. Za takvo ponašanje im treba dati pravi razlog, a uloga marketinga i jest u traganju i određivanju ravnoteže između poduzeća i potrošača na tržištu. Međutim, poduzetnici su često u zabludi, jer imaju nerealna očekivanja. Neke od najčešćih grešaka su:
- Ne vidim konkurenciju
- Neću uspjeti s visokim cijenama
- Pomoći će mi prijatelji i kolege
- Za svaki slučaj ciljat ću na cijelo tržište
- Imam posla, nemam vremena za planiranje.
U poduzetništvo se ne kreće bez dobro osmišljenog plana aktivnosti koji pomaže da se jasnije sagleda situacija. Važno je biti poduzetan i strastven, ali odluke se ne smiju donositi bez analize dostupnih podataka. Ispravnu odluku moguće je donijeti jedino na temelju informacija, znanja i iskustva. Intuicija i korištenje postojećih očitih šansi trebaju biti samo dodatak postojećim znanjima o tržištu, kupcima, proizvodima i uslugama.
Osobe koje su skeptične u svezi poduzetništva, često razmišljaju da veliko poduzeće uvijek može “pojesti” malog poduzetnika.
I “mali” uvijek imaju svoje mjesto pod suncem
Međutim, uspješna mala i srednja poduzeća na hrvatskom tržištu su dokazala da i “mali” uvijek imaju svoje mjesto pod suncem, ukoliko se pobrinu da “velikima” konkuriraju na nekoliko načina:
- specijaliziranjem na uski tržišni segment (nišu)
- fleksibilnošću poslovanja i prilagođavanju potrošačima
- osiguravajući superiornu uslugu potrošačima
- omogućavajući interakciju s kupcima i potrošačima.