Danas je više nego ikada važno znati komunicirati. S obzirom da se puno komunikacije i interakcija odvija u digitalnom svijetu, puno je veća mogućnost krive interpretacije ili nepotrebnih sukoba.
Stoga, bitno je znati kako komunicirati da bismo prenijeli svoju poruku, osjećaje i misli s poštovanjem i jasnoćom.
Trikovi za bolju komunikaciju u svakoj prilici
Sigurno vam se dogodila situacija kada je osoba reagirala na vaše riječi potpuno neočekivano. Iz te reakcije vidjeli ste da su krivo shvatili što ste željeli reći. To je česta pojava kako u poslovnim tako i privatnim odnosima. Razlog tomu može biti loš timing razgovora, nedovoljno jasna komunikacija ili prevelik utjecaj emocija. Ovi trikovi za bolju komunikaciju pomoći će vam da svaki razgovor obavite profesionalno, (relativno) ugodno i s razumijevanjem svih uključenih strana.
Ne pretpostavljajte unaprijed
Najviše razočaranja doživimo kada nešto pretpostavljamo. Bilo dobro, bilo loše. A ponekad smo i sami odgovorni za to kako i kada nekome kažemo. Ako svom kolegi ili zaposleniku date šturu napomenu u prolazu misleći da vam čitaju misli, a potom vidite da nisu napravili traženo, ne krivite ih.
Nije poruka ono što smo izrekli, nego ono što je sugovornik razumio.
Ako želite biti sigurni da vas osoba razumije, tražite da vam ponovi svojim riječima ono što ste izrekli. To je posebice važno kada se radi o sukobu ili razmirici. Većina ljudi zapravo ne sluša, nego čekaju da završite sa svojim govorom kako bi oni mogli reći što žele/misle.
Stoga svakom razgovoru pristupite otvorenog uma i srca, pripremljeno, ali bez sigurnih očekivanja u željeni ishod. Recimo da se pripremate na razgovor o povišici. Naravno, doći ćete pripremljeni i s argumentima. No nemojte očekivati da je to dovoljno da vaš šef odmah kaže da. Ako to nije slučaj, bit ćete razočarani. Možda će reći da trenutno nije vrijeme i da ponovo razgovarate za mjesec dana. I to je odličan ishod!
Postavljajte pitanja
Ako vodite važan razgovor, zadnje što želite je ostati s milijun upitnika iznad glave kada on završi. Stoga je važno postavljati prava pitanja, slušati s razumijevanjem. Ako se radi o rješavanju neke razmirice, izuzetno je važno pokušati razumjeti tuđe argumente, kroz pitanja saznati njihov pogled na stvari. Ovo je česta odlika empata, ali se može uvježbati ako vam “ne dolazi” prirodno. Isto tako, dobro je pripremiti pitanja unaprijed ako znate da određeni razgovor tek slijedi. Bilo da se radi o planiranju vjenčanja, promjeni radnog mjesta ili kupnji nekretnine.
Ne bojte se zatražiti pauzu
Ovo je vrlo važno kod emotivnih razgovora. Ako se radi o vama osobno važnoj temi možda ćete u nekom trenutku, ako razgovor eskalira, osjećati da gubite kontrolu. Tada je dobro stati, prekinuti razgovor, naći način da se umirite. Ovo vrijedi za sve emotivne situacije: otkaz, razvod, obiteljske razmirice, nepovjerenje od strane kolega, gubitak važnog klijenta…
Svaki razgovor nastojite voditi mirno, s poštovanjem prema drugoj strani, čak i ako to isto ne dobivate natrag. Bolje ćete se osjećati znajući da ste u stanju smiriti sami sebe i ostati u kontroli, čak i ako druga strana to nije. Stoga je dobro prakticirati tehnike koje će vam uvijek pomoći da se brzo dovedete u dobro stanje: meditacija, sport, tehnika “sidrenja”… Ako ništa ne pomaže, ne libite se reći “vidim da ste uzrujani, predlažem da nastavimo ovaj razgovor kada se oboje malo smirimo”.
Argumenti umjesto mišljenja
Znate što kažu za mišljenja, zar ne? I to je istina, svatko ih ima i daje si za pravo govoriti ih svugdje i uvijek. Pogledajte samo odjel komentara bilo koje društvene mreže. No u ozbiljnim razgovorima, mišljenje jednostavno nije dovoljno. Potrebno ga je potkrijepiti argumentima, činjenicama, “dokazima”. Tek tada će ono što govorite imati “težinu”. Bez argumenata, vaš govor može biti doživljen kao emotivan, neprofesionalan, previše osoban. Recimo da s kolegom trebate razgovarati o tome kako se javlja vašim klijentima. Možda vam je poriv da mu kažete “prestani krasti moje klijente”, no veći efekt ćete postići drugačijim pristupom. Objasnite kome se i kada javio te da je zanemario očito vidljivu napomenu s vašim imenom. Kada ljude suočite s činjenicama, teže ih je poreći ili odvesti razgovor u drugom smjeru.
Povezano: Rečenice koje nikada nemojte reći partneru i što reći umjesto njih
Pri tome je važno da i sami pazite na ton komunikacije. U privatnim odnosima manje smo suzdržani nego u poslovnim. No to nije razlog da ne budete jednako ljubazni sa suprugom kao što ste s kolegom ili šefom. Ono što će vam pomoći da uvijek zadržite kulturan ton razgovora su ova 3 pitanja. Zapitajte sebe prije nego nešto izgovorite:
- jesu li ove riječi istinite?
- jesu li potrebne?
- jesu li ljubazne?
Naravno, nećete stati usred razgovora da bista napravili ovu analizu, ali kratki “scan” svojih misli prije nego nešto izgovorite dugoročno će vam donijeti kvalitetne odnose i bolju komunikaciju.