Topli dio godine idealno je vrijeme u kojem možete poraditi na organizaciji svoga doma.
Vještina organizacije prostora nije talent, nego se uči, i uz malo dobre volje svatko može svoj životni prostor učiniti ugodnim mjestom za život. Savjeti profesionalne organizatorice su uvijek dobrodošli. U nastavku pročitajte kako vaš uredan i dobro organiziran stambeni prostor postaje više od samo lijepog interijera – postaje dom za vaš ugodniji, lakši i bolji život.
Savjeti profesionalne organizatorice za „ljeto“ u vašem domu
Ljudi i njihove hrpe
Vaš životni prostor i stvari u njemu utječu na kvalitetu vašeg života mnogo više nego što ste možda toga svjesni. Atmosfera doma nije isto što i interijer uređen po posljednjoj modi, a pogotovo ne prostor koji je umjesto vama podređen hrpama vaših stvari. Vaš stambeni prostor postaje vaš dom tek onda kad se u tom prostoru osjećate sigurno i ugodno. Kad se u njemu možete kvalitetno odmoriti, redovito družiti s dragim ljudima te nesmetano obavljati sve aktivnosti kojima su pojedine prostorije namijenjene.
U protivnom, govorimo o nefunkcionalnom tj. neorganiziranom stambenom prostoru koji negativno utječe na vaš život i rad, ali i na vaše međuljudske odnose i vaše psihofizičko zdravlje. Često ponavljam kako bi čovjekov dom trebao biti utočište, a ne skladište. Nažalost, u današnje doba konzumerizma stvarnost je često upravo suprotna. Posljedica prekomjernog unosa stvari u vlastiti stambeni prostor uvijek je ista – stvaranje kojekakvih hrpa koje iscrpljuju fizički, vremenski, novčano, a onda i psihički.
Ne čudi stoga da u zemljama s višedesetljetnom tradicijom usluge profesionalnog organiziranja postoje i brojna istraživanja upravo na temu veze između organizacije prostora i ljudskog zdravlja. Sva ta istraživanja, bez iznimke, pokazuju jednake zaključke – neorganiziran životni prostor izaziva dugoročne probleme s motivacijom, fokusom, prehranom, spavanjem, komunikacijom. U težim slučajevima može izazvati i depresiju.
Čistoća i urednost su dio organizacije
Osim pametno smještenih stvari, organiziran dom uključuje i redovito održavanje čistoće i ukupnu urednost prostora. Drugim riječima, kad svaka stvar ima svoje trajno i praktično mjesto te kad se svaku stvar nakon upotrebe na to mjesto uvijek i vraća, urednost postaje trajno stanje.
Jednako tako, ako je prostor uredan lakše je održavati čistoću i famozna velika čišćenja i pospremanja moguće je zamijeniti mnogo lakšim rutinama. Da ne biste bili robovi čišćenju kao kućanskom poslu, Slagalica portal među svojim mnogobrojnim resursima nudi i besplatnu pdf listu za lakše postizanje i održavanje urednog doma. Isprintajte je, stavite na vidljivo mjesto i održavajte svoj dom urednim na lakši način nego što su to velika pospremanja i sezonska mukotrpna čišćenja.
Odakle početi?
Ovo je jedno od najčešćih pitanja s kojima se susrećem u svojoj praksi i sasvim je očekivano. U prostoru pretrpanom stvarima i u okolnostima prezauzete svakodnevice, normalno je osjećati preplavljenost situacijom i ne znati odakle početi.
Odgovor je zapravo vrlo jednostavan. Naime, jedini pravilan početak organizacije svakog prostora je uklanjanje suvišnih stvari. Baš kao što je detox organizma potreban za ljudsko zdravlje, redovito raščišćavanje prostora (eng. decluttering) jednako je potrebno za dobro organiziran dom. No, uspjeh u raščišćavanju u potpunosti ovisi o svijesti i spremnosti osobe da otpusti nepotrebne viškove, kao i o pravilnom načinu raščišćavanja. Više o tome u nastavku.
Povezano: Što je minimalizam i kako vam može promijeniti život
Zlatna pravila organiziranog doma – Savjeti profesionalne organizatorice
Idući savjeti profesionalne organizatorice neka vam posluže kao svojevrsni kompas za uvođenje reda i održive organizacije vlastitog doma:
Raščišćavanje
Prije bilo kakvog premještanja stvari ili namještaja, a pogotovo prije kupovanja novih spremnika, košara ili bilo čega sličnog, riješite se svega što ne koristite ili vam ne treba iz bilo kojeg razloga. Nastojte raščišćavanje obavljati po kategorijama stvari, a ne po prostorijama. Razlog tome je taj što u svakoj prostoriji postoji cijeli niz različitih kategorija stvari. Ne fokusirate li se na jednu po jednu lako možete izgubiti volju, a i vrijeme.
Idući detalj vam posebno naglašavam – shvatite raščišćavanje kao projekt za koji se trebate adekvatno pripremiti. To znači da morate u svom kalendaru odvojiti točno vrijeme za raščišćavanje. Morate imati spreman potreban pribor, kao i eventualnu dodatnu pomoć drugih ljudi.
Nije dovoljno samo staviti par vreća ili kutija na pod i krenuti. Nužno je unaprijed znati točno kuda, kada i tko će sve raščišćene viškove i odnijeti. Osjećaj rasterećenosti i motivacije koji će vas vrlo vjerojatno obuzeti nakon uspješnog raščišćavanja bit će vam tek početak niza nagrada koje ćete dobiti za svoj trud.
Pravilan raspored namještaja
U slučaju da tek opremate prazan prostor, posvetite dovoljno vremena planiranju tko će i što u kojoj prostoriji raditi. Tek onda odlučite o konačnoj vrsti namještaja i njegovom rasporedu. Uvijek dajte prednost funkcionalnosti pred bilo kakvim trendovima.
Nije loše posavjetovati se upravo s nama, profesionalnim organizatorima, kako biste izbjegli pogrešne kupovine i naknadnu nefunkcionalnost. Smještanje stvari u ormare i ladice usko je vezano za dimenzije i unutarnji raspored. Dobar odabir namještaja važan za kasnije dobro organiziran dom u cjelini. U slučaju postojećeg namještaja, sve nepraktičnosti koje ne možete mijenjati moguće je nadomjestiti raznim organizacijskim trikovima i odgovarajućim priborom. Najbolje prema stručnom savjetu. Dragocjeni savjeti profesionalne organizatorice ili organizatora će vam lakšati posao.
No, bez obzira na to radi li se o novom ili postojećem namještaju, princip organizacije prostora je jednak. Rasporedite namještaj tako da podržava osnovnu namjenu svake prostorije. Vodite računa da ne remeti prohodnost, prozračnost i osvijetljenost vašeg stambenog prostora.
Svjesno kupovanje
Ovdje mislim prije svega na svijest o stvarnim potrebama onog koji kupuje i onih za koje se kupuje. Mislite li da vam treba upravo ono što vam reklama u nekom trenutku nudi i tako svaki put, nikada nećete kontrolirati unos stvari u svoj stambeni prostor. Da stvar bude gora, niti svoje financije, kao ni vrijeme, nećete imati pod kontrolom. Stres će vam biti konstanta.
Zato kupujte planski i promišljajte svoje potrebe i kupovine. Ne zavaravajte se da štedite svaki put kad kupite nešto na akciji. Ključni detalj nije cijena nego činjenica treba li vam ta stvar ili ne. Za pomoć u samodisciplini nudim vam svoja davno kreirana tri pitanja koja je dobro postaviti si prije svake kupnje:
- treba li mi to zaista?
- mogu li si to zaista priuštiti (bez obzira na sniženje)?
- gdje će to stajati u mom stambenom prostoru?
Pravilno pohranjivanje stvari
Nakon što ste eliminirali sve viškove iz svojih ormara i ladica, posvetite se osmišljavanju konačnih mjesta na koja ćete preostale stvari trajno smjestiti. Ovaj korak je srž organiziranja jer uključuje vještinu tj. razumijevanje kako korištenje stvari i njihovo vraćanje na mjesto maksimalno pojednostaviti.
Osnovno pravilo je smještati stvari prema mjestu korištenja i na način koji svaku stvar čini maksimalno preglednom i dohvatljivom. Nemate li potrebno organizacijsko znanje, nailazit ćete vrlo vjerojatno na razne nelogičnosti i nepraktičnosti koje nećete znati riješiti. Srećom, danas i u Hrvatskoj postoji usluga profesionalnog organiziranja i moje kolegice i ja trudimo se na društvenim mrežama dijeliti dovoljno korisnog sadržaja za sve moguće organizacijske izazove u svakodnevnom životu.
Ono što sigurno već sad možete primijeniti sami je ovo:
- pravilo sezone i visine u organizaciji ormara – to znači da sve vansezonske i rijetko korištene stvari smjestite na veću visinu ili u veću dubinu ormara, ispod kreveta ili u spremište, ako ga imate
- mala organizacijska oaza – pretvorite odabrani dio svog stambenog prostora u svoju malu organizacijsku oazu tj. u mjesto koje svojom namjenom i izgledom u vama budi i održava motivaciju za organizacijom doma. To može biti kuhinjski kutak za pripremu kave, vaš kutak za čitanje ili ljeti vaš balkon ili terasa. Smisao je imati u svakom trenutku mjesto na kojem možete vizualno i psihički osjetiti blagodati organiziranog doma unatoč možda trenutnom kaosu u ostatku stana ili kuće. Odredite već danas taj dio prostora i u njemu pravilno pohranite sve potrebne stvari za potpunu funkcionalnost
- odredite mjesto za mali kućni reciklažni centar i izbjegnite gomilanje papira po kući
- zamijenite što više originalne ambalaže suhih namirnica s dobrim prozirnim kutijama za čuvanje hrane i tako postignite uredniju i organiziraniju kuhinju ili ostavu
- očistite svoje sobno bilje ili, ako ga nemate dovoljno, unesite u svoj dom barem jednu biljku iz grupe tzv. čistača prostora (sanseveria, spatifil, fikus gumijevac, aloe vera…).
Kao što sam na početku rekla, tretirajte svoj dom kao utočište i mjesto za druženje i odmor. Održavajte ga kao prostor koji služi vama, a ne obrnuto. Uz gornje savjete možete stvoriti dobre temelje za zdraviji životni i radni prostor i potaknuti svoju motivaciju, zadovoljstvo te ukupno fizičko i psihičko zdravlje.
Autorica: Tamara Kajari, mag. oecc., profesionalna organizatorica