U današnjim dinamičnim tržišnim uvjetima opstaju najjači. Poticanje i promicanje inovacija pomaže tvrtkama da ostanu konkurentne na tržištu. To je ono što ih izdvaja od konkurencije i pomaže da rastu i napreduju. Što je s tvrtkama koje nisu sklone promjenama? Kako “pogurati” svoje ideje u tvrtki koja ne voli promjene? Ako ne slijedite inovativnu kulturu, vrijeme je da to odmah počnete činiti!
Inovacija na radnom mjestu ključ je poslovnog uspjeha
Tvrtka koja nadahnjuje kulturu inovacija ima produktivnije, kreativnije i angažiranije zaposlenike. Inovativna radna mjesta su i sretnija radna mjesta, viša je razina zadovoljstva poslom i zadržavanja zaposlenika.
Inovacije povećavaju vrijednost brenda, privlače vjerne kupce i vrhunske zaposlenike, pomažu tvrtki da proširi svoje poslovanje. Vrlo je važno da vodeći ljudi u organizaciji shvate važnost inovacija i pruže priliku svojim zaposlenicima da budu inovativni.
Nisu sve tvrtke spremne poticati inovacije. Isto tako, potaknuti zaposlenike na kreativno razmišljanje nije uvijek jednostavno. Činjenica je da se mnogi ljudi opiru promjenama. Najgora je opcija kada ni vodstvo tvrtke, a ni zaposlenici, nisu spremni na promjene i nerado prihvaćaju nove ideje. To su tvrtke u kojima vas „učmalost“ atmosfere i apatičnost ljudi doslovno guši. Pokušavati “pogurati” svoje ideje u tvrtki koja ne voli promjene je sve samo ne jednostavan zadatak. Ali, načini uvijek postoje.
Zašto se javlja otpor novim idejama i promjenama?
Mi smo bića navika koje nije uvijek jednostavno mijenjati. Lakše je reći ne nego da, pa se mnogi opiru promjenama. Iako vođe ne mogu uvijek učiniti da se ljudi osjećaju ugodno s promjenama, oni mogu minimizirati nelagodu. Treba imati na umu pa promjene izazivaju:
- Osjećaj gubitka kontrole – Uslijed promjena ljudi mogu osjećati da su njihove postojeće osobne i organizacijske obveze ugrožene, da su izgubili kontrolu nad svojim teritorijem. Pametni vođe ostavljaju prostor onima koji su zahvaćeni promjenama da donose odluke, pozivaju ih da sudjeluju.
- Osjećaj nesigurnosti – Što se ljudi osjećaju nesigurnije vezano za promjene, to će ih više odbijati. Potreban je osjećaj sigurnosti i nadahnjujuća vizija. Vođe bi trebali stvoriti sigurnost u procesu, s jasnim, jednostavnim koracima i rasporedima.
- Zabrinutost zbog kompetencija – Kod ljudi se javlja zabrinutost hoće li se moći nositi s promjenama. Ljudi žele znati kako će se promjena odraziti na njih. Pitaju se imaju li vještine i resurse za provedbu promjene.
- Zabrinutost zbog količine posla – Promjena često može značiti i više posla, barem u prijelaznom periodu. Vođe bi trebali omogućiti zaposlenicima da se usredotoče isključivo na određene zadatke ili da im osiguraju različite dodatne pogodnosti.
Svakako treba imati na umu da će ljudi lošije reagirati na odluke koje im se nametnu iznenada, bez vremena da se naviknu na tu ideju ili se pripreme za posljedice. Postupno uvođenje i pravovremeno informiranje i uključivanje zaposlenika puno je pametnija strategija.
Povezano: 3 stvari koje možete naučiti od svoje konkurencije
Kako “pogurati” svoje ideje?
Nemojte se iznenaditi ako je promjene teže provesti nego što ste mislili. Osmišljavanje novih ideja za rješavanje poslovnih izazova temeljni je cilj inovacijskih programa, ali putovanje je jednako važno kao i odredište.
Ako radite za poslodavca kod kojeg promjene nisu poželjne iz bilo kojeg razloga, „pogurati“ svoje ideje može biti jako teško. Zbog otpora promjenama mnogi ljudi prestaju slijediti svoju ideju jer ih povratne informacije koje dobivaju obeshrabruju da krenu naprijed.
Evo nekoliko savjeta kako “pogurati” svoje ideje u tvrtki koja ne voli promjene i dobiti podršku koja vam je potrebna:
- Zatražite povratnu informaciju – Obratite se pouzdanim kolegama koji će vam dati svoje iskreno mišljenje o vašoj ideji. Povratne informacije vam mogu pomoći da usavršite ideju prije nego što je predstavite nadređenima.
- Manje je više – Budite jasni. Manje je uvijek više. Definirajte kvalitetan pitch (kratka promotivna prezentacija, u ovom slučaju ideje). Da biste najbolje predstavili svoju ideju od samog početka, opišite je sažeto, pojasnite što pokušavate postići i zašto. Jasno navedite koji problem rješava vaša ideja. To bi trebalo lako objasniti za otprilike 30-ak sekundi. Kasnije, kad privučete pozornost, možete ići u detalje.
- Predstavite ideju nadređenom – Jednom kad je vaša ideja prihvaćena od vama najbližih kolega na poslu, vrijeme je da je predstavite i nadređenim osobama vodeći računa da pri tome ne remetite hijerarhiju odgovornosti u svojoj tvrtki. Sjajno je što imate nove ideje, ali budite sigurni da slijedite odgovarajuće postupke za to kako biste izbjegli neugodne situacije.
- Što donosi vaša ideja – Smanjite pretpostavke na minimumu i iznesite činjenice. Pripremite jasan akcijski plan. Utvrdite problem koji rješavate ili proces koji poboljšavate.
Svatko ima ideje, ali većina neće učiniti ništa sa svojim idejama i nema plan djelovanja da bi ih pomaknula naprijed. Navedite okvirne troškove ulaganja u svoju ideju, objasnite što će proizaći iz napredovanja s vašom idejom ili što će se dogoditi ako ne bude prihvaćena.
Važno je probiti led, a jednom kada ideja krene prema usvajanju, vođe mogu očekivati da se i drugi angažiraju i da se pitaju kako poboljšati izvornu ideju, kako promjenu učiniti još boljom.
Povezano: Evo kako potaknuti kreativnost kada osjećate da ste “zapeli”