Darivanje je oblik marketinške komunikacije i neizbježno je u poslovnom i privatnom životu. Uz lijepu gestu darivanja nužno se vezuju nejasnoće i dileme oko izbora dara.
Prigode za darivanje su danas općeprihvaćene: rođendan, Božić, Nova godina, vjenčanje, stjecanje diplome, godišnjice i slično. Darivanje treba u svim situacijama svesti na pravu mjeru, a nikako na kruta pravila.
Značaj darivanja
Darivanjem zahvaljujemo na suradnji te ulažemo u dugoročne odnose. Darovi uvijek simboliziraju povezanost. Međutim, nije uvijek jednostavno pronaći prikladan dar za osobe koje možda i ne poznajemo dovoljno. Dar mora biti prikladan, a skupocjeni darovi trebaju imati jasnu poruku i razlog. Sve nejasnoće oko skupih darova dovode do sumnji i nepotrebnih problema. Također, neetički je darivanjem tražiti uslugu.
Kod darivanja potrebno je voditi računa o korporativnoj kulturi poduzeća te običajima zemlje. Svaka zemlja ima svoje specifičnosti pa se uspješan manager mora voditi tim pravilima kako bi suradnja između poduzeća ostala ugodna i uspješna.
Darivanje u Europi – kome što pokloniti
U Belgiji osobni darovi i skupi predmeti nisu dobar izbor, jer ih smatraju mitom. U Francuskoj se razmjenjuju lijepo zapakirani kvalitetni darovi manje vrijednosti, ali najčešće tek na drugom sastanku. Nije uputno slati darove na kućnu adresu. Francuzi neće biti zadovoljni promotivnim darom koji nosi logotip vašeg poduzeća.
U Njemačkoj prihvaćaju darove nakon zaključka uspješnih pregovora. Knjige, burbon, viski ili CD klasične glazbe te ostali darovi proizvedeni u Americi, bit će dobrodošli. Neće biti sretni ukoliko im darujete predmete koji „donose nesreću“ poput kišobrana, noževa ili škara. Ponosni su na vino njihove proizvodnje pa takav dar treba izbjegavati. Manageri u Irskoj očekuju mali dar tek nakon potpisivanja ugovora.
Talijani su vrlo darežljivi pa za njih treba pripremiti lijepo zapakirane skuplje darove. Darove treba otvoriti odmah na sastanku. Na prvom sastanku nije obavezno darivanje, ali je pametno imati dar u torbi u slučaju da vas talijanski partner ipak odluči darovati. Nizozemci ne očekuju darove na sastancima, već samo u slučaju prijateljskih odnosa s poslovnim partnerima. Rusi će prihvatiti male darove koji se ne mogu lako nabaviti u svojoj zemlji. Švicarci će prihvatiti dar s logotipom vašeg poduzeća, ali i svaki drugi dar manje vrijednosti. Ukoliko primite dar od švicarskog partnera, svakako morate uzvratiti.
U Velikoj Britaniji darivanje između poslovnih partnera nije često, ali postoji običaj otvaranja dara na samom sastanku. Šveđani ne razmjenjuju darove, ali dugogodišnjem poslovnom partneru za Božić možete darovati zgodnu sitnicu. U Grčkoj često razmjenjuju darove, posebice skupa vina, predmete za kućanstvo, ručni rad ili proizvode s logotipom poduzeća. Neće biti sretni ukoliko prime jeftino vino ili oštre predmete. Španjolci nemaju običaj darivanja tijekom poslovnih sastanaka, posebice ne tijekom prvog susreta. Tek nakon sklapanja ugovora, partneru se možete zahvaliti darujući neku sitnicu poput uredskog pribora, knjige ili umjetnine. Turci će prihvatiti dar od poslovnog partnera ukoliko nije preosoban ili preskup. Mali dar može zaključiti uspješno pregovaranje ili potpisivanje ugovora s Portugalcima. Ipak, češće je darivanje za Božić i to isključivo predmetima koji se koriste u uredu i služe u svakodnevnom poslovanju.