Ljutnja je rezultat držanja do onoga što su nas učili.
Znaš li zašto se ljutiš?
Neka pravila ponašanja, neka etika, nešto što nam je netko drugi rekao da je bitno ima ogroman utjecaj na naš život. Neću vas sada poticati da to promijenite. Samo da razmišljate o tome što radite. Zašto? Svjesna akcija ima bezbroj puta veću moć od one nesvjesne. Pa stoga, ako i nastavite raditi isto, vaš će se život mijenjati.
Ljutnja je rezultat držanja do onoga što su nas učili. Jer zamislite situaciju koja vas ljuti, uzmimo za primjer, pustili ste nekoga na blagajni jer ima samo paštetu, a oda mu se priključuje žena s ogromnom punom košarom i smješta se ispred vas. Vi ste pop**** s razlogom? Isto tako, ako je taj isti tip s paštetom bio prije vas na redu, nećete se ljutiti ako mu se pridruži žena s punim kolicima. Ok, bit će onih koji će se ljutiti, ali većina ipak neće.
Povezano. Kako rješavamo probleme?
Kakva je razlika?
Vi ste bili „dobri“, ali imate osjećaj da je tu dobrotu netko iskoristio. Vaša je „dobrota“ zapravo limitirana. Hoćete biti dobri ako to ne iziskuje duže od devet sekundi. Ako treba više vremena, onda nemate namjeru biti dobri.
Ako krenemo u neki drugi primjer, drugu situaciju, vidjet ćemo da smo svaki put kad smo se naljutili učinili sličnu stvar. Dali nekome nešto očekujući da će se ta osoba ponašati prema određenom kodeksu koji je u vas usadila vaša baka Julija. No, ljudi su izabrali slobodu vlastitog izbora. Možda samo zato što nisu imali baku Juliju pored sebe, možda zato što im to nema smisla, možda zato što ne mogu. Za prva dva razloga ćete se ljutiti, ali ako netko nešto ne može, onda je to OK. Ali treba podastrijeti dokaz svoje nemogućnosti. Onda ćete se opet osjećati ponosno na sebe što ste to učinili. Malo smo komplicirani…
Idemo to značajno pojednostavniti jer postoji koliko znam samo jedan način da prestanemo biti razočarani i da se prestanemo ljutiti.
Daj bez očekivanja
Ako možeš dati, a da ne očekuješ, onda daj. Ako ne možeš, bolje je ne dati. I nemojte da vam bude bitno što će biti s tim što ste dali. Eventualno to iskoristite kao činjenicu za sličnu situaciju u budućnosti. No, sada kad ste dali, to više nije vaše i nema nikakve veze što će biti s tim… tako bi bar trebalo biti.
Mi polazimo iz premise da će osoba kojoj nešto dajemo htjeti i moći o nečemu razmišljati kao mi. A to gotovo nikada nije istina. No, u jedno možete biti sigurni, ta osoba daje najbolje od sebe, kao i svi mi u ostalom.
Što s većim i važnijim stvarima?
Naravno, ovo gore ne može biti primjenjivo na nekim ozbiljnijim stvarima i odnosima. OK. No tu isto možemo sebe dovesti u sličnu situaciju. Da budemo zaštićeni od razočaranja. Jedan od najboljih načina je dogovor ili ugovor.
Kako stoji u gornjem dijelu teksta, ne dijelimo svi iste vrijednosti i razmišljanja, zato nemojte podrazumijevati. Što više stvari iskomunicirate, veća je mogućnost zadovoljstva. Nekad to podrazumijeva i „glupa“ pitanja. No ipak ih postavite. Budite otvoreni i komunicirajte. Jer svako odustajanje od postavljanja pitanja na vrijeme vodi prema mogućnosti da se osjećate loše jer je netko „iskoristio vaše povjerenje“. Nije, samo je djelovao po vlastitom nahođenju o kojem vi ne znate ništa.
Zašto?
Zato što niste pitali.
Povezano: Ljutnja – Na koga se ljutiš? Kome zamjeraš?