Biti roditelj nije lako. To je najteži i najodgovorniji posao u koji ulažemo puno ljubavi, razumijevanja, strpljenja i dosljednosti. To je dugo i zahtjevno putovanje s mnogo pokušaja i pogrešaka. Dok dijete odrasta, taj proces traje, a cilj nam je odgojiti samostalnu osobu, zrelu i sposobnu pomoći kako sebi, tako i drugima.
Nije lako, ali kako ćemo pomoći djetetu – dopustit ćemo mu i podržati ga kada primijetimo prve znakove neovisnosti da želi učiniti nešto samo, nemojte činiti to umjesto njega.
Nemojte misliti da dijete opterećujete određenim sitnijim kućanskim poslovima. Uvijek pamtite da time djetetu dajete priliku da pomogne svojoj obitelji, nemojte umjesto djeteta obavljati ono što bi dijete moglo samo učiniti, dajte mu poticaj i podršku, samo tako će se osjećati uspješno i vrijedno.
Time svakako radite na izgrađivanju međusobnog odnosa i stvarate kvalitetniju komunikaciju s djetetom. Kad jednom postane zrelije, njegove odluke trebate razumjeti tako što ćete ga saslušati: slušajte što misli o dodijeljenim zadacima, razgovarajte o tome, dopustite mu da izrazi sve što osjeća, pa bilo to ljutnja, sumnja, prihvaćanje.
Ono što je vrlo važno nemojte zaboraviti da ste VI djetetu najbolji model ponašanja u njegovom cjeloživotnom učenju, TO JE OD NEPROCJENJIVE VAŽNOSTI!
U dobi od 3 do 4 godine dijete može
- samo nalijevati vodu iz malog vrča
- upotrebljavati vilicu
- sudjelovati u odijevanju i obuvanju (otkopčavati, razlikovati prednju i stražnju stranu odjeće)
- samo ići na WC
- prati ruke (podignuti rukave, upotrijebiti sapun, otvoriti slavinu, uzeti papir, obrisati ruke, baciti papir u koš)
- pospremiti svoje igračke nakon igre, zajedno s vama
- odvajati papirnatu i plastičnu ambalažu
- može si samo oguliti mandarinu
- može zalijevati cvijeće
- pomagati u radovima u povrtnjaku, cvjetnjaku i voćnjaku (saditi, sijati, brati urod…)
- grabljati pokošenu travu
- naučiti štedjeti energiju (promatrajući i oponašajući odrasle)
U to doba želi svratiti pozornost na sebe praveći se važnim. Počinje važiti – Više nisam beba – ja to mogu i hoću.
U dobi od 4 do 5 godina
Dijete tada počinje preuzimati inicijativu. Svoju aktivnost želi uspješno završiti (mada mu to ne uspijeva uvijek). U toj dobi opada negativizam i prkos.
- u hranjenju je potpuno samostalno i samostalno uzima hranu u tanjur
- umiva se i pere zube
- još uvijek treba pomoć pri vezivanju cipela
- sprema i klasificira svoje igračke nakon igre u određene kutije ili predviđena i dogovorena mjesta
- može sudjelovati u kućanskim poslovima (postaviti stol, obrisati stol, odložiti prljavo suđe, pomesti pod
- može vješati i slagati čarape i druge male odjevne predmete
- dok glačate može sortirati čarape prema boji i veličini
- zakopčavati složenije odjevne predmeta
- može sudjelovati u pripremi kolača (miksati, dodavati brašno, mijesiti tijesto, valjati…)
U dobi od 5 do 6 godina
U dobi od 5 do 6 godina dijete želi biti aktivno i uspješno na svim područjima.
- već potpuno samostalno može prati ruke, lice i zube
- svlačiti se i oblačiti te spremati za spavanje (iako voli prisutnost drage osobe)
- uredno slagati svoje stvari
- odabrati odjevne predmete koje će obući
- razvrstavati odjeću i obuću prema namjeni za godišnja doba
- samostalno procijeniti koliko može staviti hrane u tanjur bez prosipanja
- usisavati, prati suđe, brisati suđe
- razvrstati pribor za jelo
- brinuti se o ljubimcu
- brinuti o biljkama – zalijevati
- pomagati u kućanskim poslovima (odnijeti smeće, brisati prašinu, usisavati, brisati stol, odlagati prljavo rublje, postaviti stol)
- sudjelovati u pripremama izrade kolača (vagati sastojke za kolače, ribati jabuke)
U dobi od 6 do 7 godina
U dobi od 6 do 7 godina dijete je sposobno isplanirati, predvidjeti tijek aktivnosti i provesti je do kraja.
- Potpuno je samostalno u zadovoljavanju fizioloških potreba uz povremene poticaje i kontrolu
- raspored u kućanstvu potpuno usvojen bez ukazivanja
Dječji vrtić dopunjuje obiteljski odgoj te uspostavlja suradnju s roditeljima i neposrednim dječjim okruženjem. Igra je “djetetov posao“, ali ne smijemo zanemariti da dijete uči čineći (aktivnim sudjelovanjem) i surađujući s drugima (drugom djecom i odraslima).
Djeca su inteligentne i razumne osobe s kojima je moguće i potrebno ostvariti kvalitetan odnos i s kojima se sva pravila zajedničkog življenja u vrtiću mogu dogovoriti kao i u obiteljskom domu.
U vrtiću se vodi posebna briga o djetetovom kompletnom razvoju (motoričkom, soc. emocionalnom, govornom, spoznajnom, likovnom, glazbenom, spontanom).
Vrtić je zajednica koja uči djecu postupno korak po korak, tj. od jednostavnih zadataka do složenijih prema njihovoj dobi.
Ono što bi bila preporuka, podržimo dijete, dopustimo im osjećaj da smo na njihovoj strani da nam pomažu, obavljaju ono što mogu. Na taj način razvijamo njihovu pozitivnu sliku o sebi i odgajamo samostalnu i odgovornu osobu koja se priprema za buduće životne situacije. Pomozimo im da što više toga učine sami!
Autorica: Mirjana Slamar, pedagog
Preneseno iz časopisa Dijete&Roditelj